brittensvardag.blogg.se

Det går inte att blunda längre

Publicerad 2017-09-30 07:05:00 i Allmänt,

 
Det där skulle man kunna säga om mycket men nu var det faktiskt något väldigt speciellt jag tänkte på. Jag tänkte på det som nästan är som att blunda fast man har ögonen vidöppna. Vad i herrans namn talar jag då om? Jo höstmörkret såklart! Något jag inte alls är förtjust i men som man måste acceptera och göra det bästa av. För det har fördelar också. Jodå, så är det. Du sover förmodligen bättre nu när inte måsar och andra fåglar väcker dig klockan halv fyra med sitt kvitter och skrän. Det här är en period som lämpar sig väl för återhämtning och rekreation. Man kan antingen göra som många av mina vänner, de som bor i städer och större samhällen, de går ut i skog och mark och plockar svamp. Vanliga, gula kantareller men framför allt trattkantareller som det visst är gott om i skogen. Eller så gör man som jag, som bor mitt i skogen. På morgonen så bakar jag gärna när jag är ledig och kvällarna ägnas åt strumpstickning. En och annan bok hinns också med.
 
Den här helgen får jag nog försöka hinna med att baka lite. Kanelbullar, tänkte jag. Det är ju septembers sista dag idag och i morgon får vi skriva oktober. På onsdag har man redan hunnit till den fjärde oktober och då är det kanelbullens dag. En temadag som Hembakningsrådet instiftat. Det är faktiskt 18 år som vi haft denna temadag nu för första gången var redan förra seklet, 1999. Många säger sig veta varför dagen instiftades. En kvällstidning hävdar att den kom till för att Hembakningsrådet firade 40 år 1999. Andra säger att det hör samman med Finlands dag som är "örfilens dag". Själv lär Kaeth Gardestedt som var chef för Hembakningsrådet ha sagt att dagen instiftades för att bli omtankens dag samtidigt som man inledde ett samarbete med mjöl- och margarinproducenter och Svenska sockeraktiebolaget för att försäljningen för deras varor skulle få ett uppsving. Samtliga hade märkt en tydlig trend på ett nedåtgående. Idag är det Dansukker som håller i trådarna och ser till att vi alla vet och får reda på att det just är 4 oktober vi bör klämma i oss extra många kanelbullar.
 
Så varför inte ägna dagen åt bullbak? Vi skall visst få en strålande vacker dag och gryningsljuset skvallrar om just det men det blåser en del. Nej jag tror nog att det blir till att baka idag. Men först skall jag sticka lite på min vän Ann-Sofis strumpor så att familjen får sova i lugn och ro.
 
                       
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela