brittensvardag.blogg.se

Lördag igen

Publicerad 2018-08-25 07:54:17 i Allmänt,

 
Det är inte klokt vad en vecka går fort. Jag vet att jag har sagt det mer än en gång förut men det tål att upprepas. För ständigt måste man påminna sig om att fånga dagen, att ta vara på stunderna. Att leva här och nu och inte hela tiden sträva för att det skall bli sedan för då kommer aldrig tillbaka.
 
Men tänk så bra det hade varit att kunna flacka fram och tillbaka i tiden lite. Att få vara 16 år igen om så bara för den stunden då man gjorde sitt gymnasieval. Inte för att jag vet om jag skulle valt annorlunda och definitivt inte för att 16 år var den bästa tiden i livet, nej fy sjutton! Här och nu är perfekt. Inga kärleksbekymmer, ingen ovänskap med bästisen, inga regler och restriktioner och inget bekymmer för framtiden. Snarare då att man inte tog tillvara på då istället.
 
Men tänk att för en stund få krama om pappa, få umgås med kompisar och vänner som gått ur tiden, eller äta Alvars ostkaka igen. Eller få känna känslan av förväntan inför första utlandssemestern. Eller gå tillbaka en liten stund för att få njuta av att den lilla nyfödda för en stund somnat så öronen får vila. Ja det finns många stunder bakåt som varit bra och som man gärna skulle uppleva igen. Men det finns också dåliga stunder. Som 15 år och en gigantisk halsfluss, 23 år och våldsamt våld mot höger knä som fortfarande bråkar eller 49 år när samma sak hände med vänster knä. Eller som 12-åring då man fick en vajer över munnen vilket 35-40 år senare visade sig ha frakturerat tre av fyra framtänder med dyra tandläkarräkningar som följd. Inte nog med inflammationer och rotfyllningar för till sist gick tänderna helt enkelt av och fastnade i mat jag åt. Första tanden satte sig fast i ett äpple den andra ramlade definitivt ut när jag bet i en skiva knäckebröd och den tredje gick åt skogen när jag gnagde på en morot. Men det var tur ändå att detta med tänderna inte hände när man var ung för då hade man kanske inte haft råd att sätta in de fina kronorna jag har nu.
 
                Bildresultat för tandlös
 
Nej nu är perfekt. Familjen sover, kissekatterna är ute, jag har ätit frukost och sitter nu och mumsar på goda plommon och om några timmar skall jag bli klippt. Åh, så skönt det skall bli. Därtill skiner solen från en nästan molnfri himmel, vi har äntligen fått lite utav allt regn som behövs för att allt skall återgå till det normala.
 
Å tänk, jag har redan jobbat en vecka efter semestern, fem dagar, 40 timmar har jag gjort och en lön har jag fått. Jag har det väldigt bra egentligen. Var sak har sin tid och det gäller att fokusera på den och inte hela tiden sträva framåt.
 
Så njut av varje stund, spara de goda i minnet och släpp de dåliga för du kan inte förändra dem. Bara göra lite annorlunda nästa gång om du har tur och får chansen igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela