brittensvardag.blogg.se

Semester dag 11

Publicerad 2018-08-06 07:23:04 i Allmänt,

 
Ja vart de andra tio tog vägen har jag inte en aning om och helgerna däremellan tror jag aldrig kom, de liksom bara var något man hörde talas om.
 
Men då var då och kommer aldrig tillbaka så då koncentrerar vi oss på nu. Nu som är nu och ligger rent och oskrivet framför oss. Varje sekund, varje tiondels sekund är ny och har aldrig varit förut. Vad innehåller då nu? Nu som var alldeles nyss och har blivit då innebär frukost och skriverier. Frukosten gäller inte bara mig utan även dottern och maken har tuggat i sig lite fil, mjölk, flingor och müssli. Pälsklingarna fick någon mix av kyckling i sås och kycklingbullar i géle. De verkar inte så värst intresserade då ett liv utanför altandörren hägrade. Själv åt jag yoghurt med smak av rabarber och så lite god Crunch Müssli med jordgubbar i. En saftig och god nektarin fick avsluta denna första frukost.
 
Nu kanske någon reagerade på att maken och dottern också åt frukost och det är inte vanligt en ledig dag att de äter samtidigt med mig. Men idag är det måndag och dottern skall jobba. Det är också så att vår tretton år gamla Subaru som ännu bara gått drygt 8.000 mil behöver nya stötdämpare. Samtidigt passar vi på att göra service på den för nästa måndag skall den in på den årliga besiktningen. Förhoppningsvis går den igenom med blankt papper i år också. Allt detta tillsammans innebär att det förmodligen inte händer så värst mycket eller storslaget i det här hemmet idag. Jag tänkte mig börja på en liten mössa med reflexeffekt till en liten docka som älskar rosa. Jag har inget mönster så jag skjuter från höften så att säga. Kanske har jag tur och det blir bra med en gång eller så blir det inte så utan jag får repa upp och göra om.
 
Men jag tror på att det blir bra för plötsligt händer det, på radion spelas just nu Caravan Love med The Housemartins från 1986. En melodi som jag inte hört på många år men som fortfarande är lika bra. På Björkö strax utanför Göteborg har man också lyckats släcka den brand som hastigt blossade upp igår i den hårda vinden. Det var skönt att höra för jag kan mycket väl tänka mig känslan och fasan när det börjar brinna i närområdet. Något jag hoppas inte händer här. För tar det eld i de torra granarna och björkarna här så är det nog adjöss med samtliga cirka 20 hus som är här på berget.
 
När jag avslutat här skall jag i alla fall gå och packa ner ett par sockar som är klara, det har jag i alla fall hunnit med över helgen. De skall ända ner till Skåne till ett ställe som heter Hassle Bösarp och ligger ganska precis i krysset om man drar en linje från Helsingborg bort mot ostkusten och från Trelleborg och upp till Vänern. Just där bor nygifta Helene med sin Benny. Helene som faktiskt just idag firar sin femtioandra födelsedag. Undrar vad de skall äta för gott? Jag har nämligen ingen aning om vad vi skall ha men jag får väl göra en djupdykning i frysen och se vad jag hittar.
 
Så ter sig livet i vårt lilla hörn av världen.
 
                                   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela