brittensvardag.blogg.se

Konstiga dörrar

Publicerad 2018-01-14 07:56:00 i Allmänt,

 
Tjena! Hallå!
 
Hur har ni det därute? Här är det bara fint fast vi är ute för lite.
 
Matte säger att vi bör gå ut lite i stora världen och se oss om och få lite luft i näsan. Om det inte är luft jag alltid har i näsan, vad är det då? Det är aldrig någon som säger. Fast varje morgon nästan så vet jag att matte har vatten i sin. Jodå, det är riktigt säkert. Hur jag vet det? Jag har sett det såklart! För hon hinner nästan inte tvätta sig så börjar hon. Väsnas och fräser, och sedan vecklar hon ut en sådan där leksak som ligger i ett litet kapet. Och säger man inte förut att hon väsnas och fräser så gör hon det nu. Hon tar min leksak och trycker fast den i ansiktet med båda tassarna och så fräser hon. Men ibland har pappersbitarna tagit slut där hon är och då kommer det vatten ur näsan. Det droppar något alldeles förskräckligt. Man skulle kunna tanka sig att matte som är så gammal skulle ha lärt sig att inte snufsa i sig en massa sådant där som man dricker när hon tvättar sig. Men nej, det är samma visa varje morgon. Ibland gör hon sådär på kvällen också men sedan låter det så konstigt när hon pratar för det är precis som om hon inte kan säga vissa boksestäver.
 
                            
 
Det var en förskräckligt massa prat om matte men nu är det stopp med det. Nu skall jag tala om inne och ute. Här, i det här huset som vi bor finns det flera rum. Till de flesta finns det något som kallas dörr. Finns det ingen dörr så är det i alla fall ett hål i vägen så att man kommer in i nästa rum. Men till det där rummet som människorna kallar för altan dit är det nästan alltid stängt. Det är dumt. För på något vis hänger det där ihop med ut. Men det är inga större problem när matte är hemma för då sätter vi oss bara vid dörren och jamar eller krafsar lite. Men det är det som är det konstiga, för därute är det kallt. Om nu husse kan elda i kaninen inne så kan han väl tända i den ute också, så att det blir varmt. Men ne-ej då, det gör han inte. Matte, eller husse för den delen, brukar trycka på några knappar så den där luftblåsappamoraten blåser ut en massa go och varm luft. Jag har sett att det finns en grej ute också som det också brummar lite i men den gör ingen nytta för det blir inte ett dugg varmt och gott i alla fall. Till råga på allt har de slängt ut något konstigt vitt på marken som fastnar i tassarna. Men jag har upptäckt en sak. När man försöker tvätta bort det så försvinner det. Samma sak är det om man går in för att man fryser, då blir det där vita till vatten. Om nu människorna hade sett till att det var lika varmt och gott i det där rummet de kallar altan tror jag aldrig att det hade varit något konstigt med känslan i tassarna.
 
                         
 
En annan sak också. Någon har plockat bort allt gott gräs som är så gott att äta ibland. Kvar finns bara torrt gulbrunt gräs som inte alls är lika gott. Men det är ganska roligt att leka med så jag brukar ta med mig lite in så vi kan leka med det frampå eftermiddagen när det har blivit natten på altanen. Undrar varför de släcker lampan så tidigt därute nu. Istället tänder de många små härinne men det blir inte lika ljust och inte så varmt heller.  Tänk om jag kunde förstå varför de gör så. Gör det ljust ibland och mörkt ibland. Varför inte bara tända den där stora lampan de brukar tända ute. Då blir det både varmt och ljust.
 
                           
 
Nu har matte ätit färdigt också så nu vill hon kanske skriva så jag sticker iväg och vilar lite frukost. Jag tror jag kryper upp till Husse och Sessan för där brukar det vara varmt och gott.
 
Tjingeling på er grankottar och mosskuddar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela