brittensvardag.blogg.se

6 juni 2018

Publicerad 2018-06-06 08:48:00 i Allmänt,

 
Nu hände det igen så jag tror bestämt att det är dags för en ny dator. Jag slår på datorn 06.05 och först nu 07.46 kan jag börja skriva. Mycket irriterande och frustrerande just då i alla fall. Men säg det onda, dåliga, jobbiga som inte har något gott med sig. Jag hann både äta frukost och sticka färdigt ett par små raggsockor och inte att förglömma, lite kattmys.
 
                  
 
Vad den här dagen för med sig i övrigt har jag just nu ingen aning on men att dagen går i ett rasande tempo är det ingen tvekan om, i alla fall i morgon när vi kan kika i backspegeln. Men vi får ju inte glömma att det idag är Sveriges nationaldag. Leve oss och vårt vackra land, hurra, hurra, hurra, HURRA!
 
    
 
Jag minns faktiskt inte om jag skrivit om vår nationaldag någon gång förut men nu tänker jag göra det i alla fall för att minnas varför tycker jag är både kul och intressant. Alla minns väl att den här dagen från början kallades för Svenska Flaggans Dag.
 
Minns ni att det var först 1983 som dagen fick statusen Nationaldag. Sedan 1996 är dagen en salutdag och vad det innebär kanske ni minns? Om inte skall jag berätta det igen.
En salutdag är en dag då det skjuts salut. 21 skott med fem sekunders mellanrum. Saluten skjuts klockan 12.00 om det inte är söndag eller helgdag för då skjuts saluten klockan 13.00. Bor man i en kuststad kan man troligen höra saluten nere vid hamnen där kustartilleriet ofta har hand om själva saluterandet men även inåt land skjuts det salut varhelst man har tillgång till ett par kanoner. Fast det går säkert att skjuta salut med gevär , revolver och pistol också men det blir pampigare med kanoner på något vis.
Det var så sent som 2005 den här dagen blev en helgdag och så undrar man varför vi är så dåliga på att fira nationaldagen. Personligen tror jag att det beror på lättja men kanske för att Sverige varit hyfsat förskonade från krig de sista 150-200 åren. Vi har inte behövt se vårt älskade land söndrat och sargat och därför har vi inte heller känt den där euforiska lyckan av att vårt land åter har blivit vårt land. Att vi åter är fria människor och därför har anledning att fira.
 
                          
 
Men man firar också den här dagen för att man den 6 juni 1809 skrev den regeringsform som gällde fram till 1973 då vi fick en ny regeringsform. Om den blev bättre kan inte jag uttala mig om det får någon med mer erfarenhet eller kunskap i saken göra. Men vi firar också den 6 juni för att Gustaf Vasa år 1523 valdes till kung och Sverige åter blev ett fritt rike när man bröt Kalmarunionen. Kalmarunionen som bildades redan 1397 och som enade Sverige, Norge och Danmark som länderna såg ut då. Idag skulle denna union också innefatta Island, Grönland, Färöarna, Orkneyöarna, Shetlandsöarna och en bit av Ryssland.
 
                          Kalmarunionen 1397. (Den nordiska bosättningen på Grönland bestod vid denna tid endast av en liten bygd vid sydspetsen.)
 
Så trots lite gråa skyar och så gott som stiltje så hänger den där nu, vår vackra svenska flagga. Även om dagens moderna polyesterflaggor inte har vare sig den rätta blå färgen eller det vackra fallet som en rejäl bomullsflagga har så är den vacker och vår i alla fall.
 
                 
 
 I morgon och på fredag väntar jobb igen men sedan är det helg och två lediga dagar och då återkommer jag med ett par rader om ni orkar läsa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela