brittensvardag.blogg.se

Måndag?

Publicerad 2018-05-12 08:20:24 i Allmänt,

 
Nej inte alls, det är lördag, en helt vanlig lördag så melodin på radion stämde ju riktigt bra. Den hette "I don't like mondays", vilket på svenska betyder Jag tycker inte om måndagar.
 
                          
Nu skall man inte ta de där orden allt för allvarsamma, för först och främst är jag så oerhört tacksam över att få vakna och uppleva en ny dag. När dagen sedan är så vacker som den verkar bli idag så är det ju bara en bonus så att säga. Men tänk om det skulle komma en regnskur fram på eftermiddagen, vilken grej! Tänk själv så fantastiskt, du sitter där med en bok eller ett handarbete, eller ligger du på knä vid en rabatt och rensar ogräs? Det spelar faktiskt ingen roll var man är eller vad man gör för rätt som det är kommer de, de där små vattendropparna som irriterar om du är mitt upp i något. Men bli inte irriterad, försök tänk positivt på saken. Vilket kanske inte är så lätt om tvätten nästan var torr när regnet kom men å andra sidan, tvättmaskinen kanske börjar bli dålig och sköljer inte så bra som den borde och då är det ju bra att moder natur hjälper till med den sista sköljningen.
 
                      
 
En annan sak som är bra med regnskurar, det är rena vitamininjektioinen för det som växer, sallad och nässlor, vitlök och kirskål, blommor och gräs. Inte nog med det, det finns mer saker som är bra med regnskurar, solen kommer tillbaka efteråt och det blir sådär skönt igen. För visst är det så att solen är bäst i början? Då, när du är kall och frusen och sakta tinar upp. Kroppen blir mjukare och det kärvar inte riktigt så mycket när du skall resa dig eller för den delen, krypa ner på knä för att göra något i fotknölshöjd. Men när tidningarnas löpsedlar säger "61 dagar med sol, inget regn i sikte!" då har vi nog tröttnat på solen för länge sedan. Allt du planterat ligger sönderbränt, du sover inte för att det är för varmt, brunnen sinar, och du har slut på fantasin när det gäller kall mat och grillat är du så trött på så det finns inte. Inte törs du tvätta heller på grund av vattenbristen, å inte är det skönt att duscha heller för innan du fått på underkläder och linne så är du genomsvett igen.
 
                    
 
Så var tacksam för alla variationer i vardagen, ta dem tillvara och njut. För så länge du upplever och registrerar förändringar, så länge lever du.
 
I bästa fall är du som jag, ledig idag. Gör något kul eller ta det lugnt. Försök få till en dag helt utan krav och måsten och gör bara det där du känner för. Jag funderar på att åka en sväng till Kinna och Skene. Kanske hittar jag garn, väv, tyg eller något annat handarbete jag inte visste att jag behövde eller så kan jag titta på en ny trädgårdsmöbel, jag vill nämligen ha något nytt på altanen. När jag ändå är där kan jag slinka in på Fyndlagret, zoo-affären, ICA eller Lidl. Göra av med pengar är ingen svårighet alls och tur är väl att det bara är 14 dagar till nästa lön.
 
                    
 
Får jag tid över kanske jag skall baka något, mandelkubbar kanske, det är gott till kaffet i eftermiddag. Jag kanske skall passa på nu medan det är svalt. Jo, jag hinner innan familjen vaknar. Ha ha!
 
                       
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela