brittensvardag.blogg.se

Rena ketchupeffekten

Publicerad 2018-05-10 07:42:54 i Allmänt,

 
Ja nu gäller det att hålla i och ta tillvara på varenda sekund.
 
Minns ni morgonen ni vaknade, gick upp, drog upp persiennen och konstaterade att det fallit mängder av snö, lappmögel, under natten. Minns ni känslan när ni satte ner en sängvarm fot på ett iskallt golv? Minns ni när ni ur garderobens gömmor drog fram broddar och annat som behövdes för att säkra för att ni kom lyckligt fram till er arbetsplats. Vare sig arbetsplatsen var en skola eller en tur till tvättstugan eller affären.
 
                                
 
Ha det i åtanke när ni nu njuter av vår och försommar. Nyss stod de där, vintergäck och snödroppar. Tätt följda av krokus, isiris och scilla. Ungefär samtidigt som scillan slog ut i blom så kom också alla påskliljor. Nu när jag tittar ut ser jag att de alla är på väg tillbaka, de har gjort sitt. Men istället lyser nu tulpanernas gula och röda kalkar vänligt mot mig. Nu kommer också de sena narcisserna, pingstliljor och de flerblommiga raringarna. I min galna grusgång blommar pärlhyacinter och skogsvioler. Liljekonvaljerna har kommit på bara ett par tre dagar och jag kan skönja små blomknoppar i dess inre. Men vackrast just nu är min stora norska brudspirea som lyser alldeles vit i gryningen.
 
                            
 
Men även våra plommon och körsbärsträd står nu i full blom så om vädret uppför sig så kan vi se fram mot en riklig skörd. Ja kanske inte av körsbären för dem brukar skatorna kalasa på innan de nått full mognad men plommonen brukar vi dela på. Skatorna och vi. Ni skall inte tro att jag frivilligt delar dessa läckerheter men dessa framfusiga och tjuvaktiga fåglar brukar vara steget före oss. Jag har också noterat att blåbärsriset står fullt i blom. Blir det nu ingen frostnatt kanske vi kan få njuta av en blåbärspaj i början av juli.
 
                            
 
Så snälla du, öppna dina ögon, se dig omkring, lagra i ditt minne och ta tillvara dessa underbara dagar som inleder den svenska sommaren. Även om vissa av dem är gråmulna och regniga så tänk på vad vacker grönskan står efteråt när den blivit sköljd av det ljumna vårregnet. Regn som också fyller på vattenreservoarerna ute i naturen och ger oss med egen brunn ett kallt och gott källvatten även senare i sommar efter en hel räcka med soliga och varma dagar. Och kvällar. Kvällar då vi njuter av en skiva vattenmelon efter maten eller om vi frusit den och äter som sorbet.
 
Men det är långt dit och ändå så nära. Vi har mycket fägring kvar att glädja oss åt innan det blir midsommar. Midsommar som också ger oss den sista långhelgen innan jul. Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg utan njut av var dag för att inte säga varje stund. Varje sekund som är ny och unik. En stund som flyr likt flyktiga vätskor och bara försvinner för att aldrig mer komma tillbaka.
 
Den närmsta stunden efter att jag avslutat här skall jag googla och se om jag hittar någon bil vi skulle kunna tänka oss. Det börjar bli dags att byta den blå och vackra Forden mot något annat där inte fjädringen knarrar, bromsarna gnisslar och komressionslampan inte lyser titt och tätt. Det enda vi vet är att den inte bör vara silvermetallic för det har vi haft så många gånger nu. Svart, brun eller vinröd bil har vi aldrig haft så det kanske man kan få önska sig. Ja, ja, det får bli vad de vill bara den fungerar utan verkstadsbesök titt som tätt.
 
                
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela