brittensvardag.blogg.se

Varför gal hanen?

Publicerad 2018-05-05 08:37:00 i Allmänt,

 
Tja, varför inte?
 
Hur kom då denna fråga upp? Jo! Det är så att en av grannarna, i området där jag bor, för ca ett år sedan fick en tupp och tiotalet höns av sina barn när han fyllde pensionär. Tänk så trevligt. Därtill hade de i faderns frånvaro, han var i Kina, låtit uppföra ett storstilat hönshus med fina redesbänkar och en stor inhägnad rastgård med nätbotten så att inte räven skulle kunna gräva sig in och ta de små pullorna. Just den här grannen har haft höns i en vända förut men räven tog höna efter höna och tuppen han gol som en tokig. Så till den milda grad att grannen som bor mellan oss fick spader och krävde att tuppen skulle nackas. Han hade sagt att vi alla i området tyckte likadant men att han blivit utsedd att framföra klagomålet. Jag behöver väl inte säga att han ljög? Nej jag kan tro det.
 
Hursomhelst, en tidig söndagsmorgon, med nyslipad yxa gick Janne ner till hägnet, fångade in tuppen, snurrade den ett par varv och högg huvudet av kraken. Alltmedan tårarna rann för det var första gången Janne avlivat ett djur om man inte räknar gäddor och annan fisk som finns i sjön.
 
Efter ett tag stötte vi på Janne som frågade om vi var nöjda nu. Vi blev som levande frågetecken och fick oss hela historien till livs. Vi sade att den inte var sann men vad hjälpte det? Tuppen var ju redan nackad. Men nu har alltså Janne fått nya fjäderfä och tuppen han gal. Det är så trevligt. Men det var ändå tuppens "fel" att jag började fundera på varför tuppen gal.
 
                           
 
Så jag började leta i en bok jag har om att hålla höns (Jag när en förhoppning om att även vi skall skaffa höns en dag.) men den var inte så givande så då fick jag börja leta på nätet. Jag hamnade på en sida av Illustrerad vetenskap och där kunde man läsa, som vi alla säkert redan listat ut, att det är för att markera revir och att hönsen tillhör honom. Jag kunde också läsa att vissa tuppar är så ljuskänsliga att de börjar gala redan när fullmånen lyser över nejden.
 
På en annan sida kunde jag läsa en artikel av en professor, Linda Keeling vid institutionen för husdjurens hälsa och miljö vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala. Där kunde jag också läsa att tuppar oftast varnar för rovfåglar medan hönsen varnar för de markgående djuren. Jag kunde också läsa att storleken på kammen är avgörande för hur stark röst tuppen har eftersom kammen signalerar styrka. Så visst har storleken betydelse. Ha ha!
 
                      
 
Jag har sagt det förr, min hjärna tycks inte alltid jobba som andras, för bäst som jag låg där och funderade så kom jag att tänka på kyrktuppar. Varför sitter de där alldeles mol tysta och allena och blickar ut över åker och äng, stad och by. Jo, han sitter där för att påminna oss om att Petrus förnekade Jesus tre gånger innan tuppen gol. Alltså att vi skall hålla fast vid vår tro. Men om vi ingen har då? Vad gör man då? Det ordnar sig nog ändå för tuppen har också en förkristlig betydelse. Redan vikingarna prydde sina hus med olika djurfigurer för att skydda mot åska, brand och annat som kunde skada gården.
 
Gävle sägs ha den vackraste kyrktuppen men jag råkar veta att inuti Arboga kyrkas kyrktupp vilar ett par exemplar av porrtidningarna Piff och Paff. Jag råkar känna den person som placerat tidningarna inuti tuppen. Han säger själv att han ville ge framtidens folk något att fundera på när de finner dem.
 
När jag tänker rätt på saken så har även vi en tupp på taket. En ståtlig sak med stor kam i plåt. Han sitter där och snurrar runt som en del i en vindflöjel. Han är platt och svartlackad och kan inte innehålla något.
 
                      
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela