brittensvardag.blogg.se

Jag skulle bara vilja berätta..

Publicerad 2019-01-19 08:27:00 i Allmänt,

 
                                  
 
                                       Bildresultat för stackars kissekatt
 
Det är inte lätt att vara kissekatt i det här huset må ni tro. För det första, här är nästan alltid för kallt, i synnerhet i det där rummet det nästan alltid är stängt till nu, det där rummet som människorna kallar Ute. Här gör man sig till och går och stryker sig runt människornas ben, jamar lite försiktigt och sedan hoppar upp och hänger i framtassarna till det där som kallas fönster. När de äntligen tar fram nyckeln och släpper ut oss, ja då har de stängt av värmen så tassarna blir iskalla och man får knottror på skinnet trots att man burrat upp pälsen så den blir jättestor. Sedan stänger de dörren och står kvar i köket och tittar på oss när vi försöker gå på golvet utan att nudda det. Å vet ni vad? När vi kommer springande för att bli insläppt igen, då skrattar människorna åt oss när vi kommer in och gör allt vi kan för att bli torra och varma om fossingarna. Sedan smackar de så konstigt med tungan när jag går in i badrummet och river ner en sådan där jättestor handduk och tar med mig den in till luftvärmepumpen. Där ser jag till att få handduken ordentligt runt mig och så ligger jag där en lång stund för att tina. Missan kryper ner under täcket i lillmattes säng och Tusse hoppar upp på kaninen och trampar runt och jamar ända tills de dumma mäniskorna fattar och tänder en brasa i den så det blir varmt och gott där de sitter och ritar i tidningar, vänder blad i något de kallar bokare och matte leker med garn och pinnar som skramlar. Det där tycker föresten vi är orättvist, att matte har hur många nystan som helst utav det där hon kallar garn men vi får inte ett enda att leka med.
 
                         Bildresultat för stackars kissekatt
 
När vi nu ändå talar om matte så skall jag be om att få lämna in en protest mot henne. Inte nog med att hon är borta hela dagarna. Det är ett elände för då blir det inte varmt och gott i köket. Nej, den här veckan har hon väsnats något väldigt också. Inte nog med att hon snarkar som en stor tiger, hon hostar, fräser och nyser också något alldeles väldigt. Jag hinner inte krypa upp till henne och lägga mig till rätta på armen så säger hon attjo, attjo, attjo och prosit och efter det tar hon fram ett jättestort papper som hon försöker trycka fast i ansiktet och så fräser hon för kung och fosterland.  Sedan tror ni såklart att det blir lugnt? Inte en chans för då börjar hon hosta också och då kommer pappret fram igen och hon försöker peta in det i ögonen eller något. När hon sedan reser sig upp för att slänga in det blöta pappret i kaminen så säger hon aj, aj också för då gör det visst ont i både rygg och ben på henne också. På köksbordet står två burkar med karameller som hon tar lite då och då men se, dem får inte vi smaka på, matte är en riktig snåljåp tycker jag. Inte nog med det hon har en liten flaska hon stoppar upp i näsan då och då och så har hon ett par flaskor i kylskåpet som hon går och tar små slurkar av titt och tätt. Husse påstår att matte är förkyld. Men se, det tror inte jag på för det var inte länge sedan matte var det och det får väl vara någon måtta på sådana där dumheter. Speciellet när vi inte får smaka på karamellerna och det mette dricker. I alla fall så doftar den ena sorten väldigt gott.
 
Nej, nu har matte gjort klart sin frukost och lagt upp mat åt oss så nu tror jag att jag skall gå och äta lite och efter det så tror jag att det är dags för en liten stunds sova också. Det är inte dumt.
 
          Bildresultat för förkyld

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela