brittensvardag.blogg.se

Fy attan!

Publicerad 2024-04-23 08:24:26 i Allmänt,

Idag är det kallt. Nästan fem minusgrader är det här hos mig. Vi får hoppas att det blir några grader varmare när solen kommit upp. Men det är molnigt så kanske hjälper inte det heller så mycket. Men faktum är att man har börjat få klä sig i lager på lager igen. Just nu har jag tre lager på överkroppen  för det är där jag fryser.  Det är partiet mellan skuldrorna upp mot nacken, blir jag kall där fryser hela jag. Tusse kom glad i hågen och ville gå ut, han kom till halva altanen sedan vände han och gick in igen. Men sedan kom Missan och hon lade sig vid trappan och kikar ner på omvärlden. När Missan lagt sig till rätta kom Tusse igen, han ville väl inte vara sämre men Missans tjocka päls har han inte. Så det tog ett par minuter sedan var han inne igen. Just nu lägger han sig tillrätta mellan mitt täcke och yllefilten jag har i min säng.
 
                               Ullfilt - Röd Vit - Annas Annorlunda
 
Maken sover men jag vet att han inte heller är nöjd för han vill vara ute och såga sina kubbar, men är det kallt ställer han sig inte där. Men vi gick ner till lillastugan igår i alla fall. 15 stora kubbar fick jag klyvt, så nu är de värsta kubbarna tagna. Maken hämtade dem och så körde han ut veden också så han var sysselsatt han också. Men han har ju ont i sin höft så jag såg noga till att han fick vila också men han vill gå och röra sig för det känns bättre då. Det är ju ett känt faktum att rör man sig när man har ont så frigörs kroppens eget smärtmorfin, enorfiner. Vi får se om vi går ner idag eller om vi tar en fridag, det får Maken bestämma när han vaknar. 
 
                          Lasse Sigfridsson - En ledig dag - YouTube
 
Så här långt har vi väl klyvt cirka fem kubik. Det är 5000 liter eller cirka 33 fyllda badkar. Vi har väl ungefär lika mycket kvar, skulle jag tro. Så vi får nog hålla på en bit in i maj kanske. På radion säger de att vi skall få 5-9 grader varmt  och en del sol även om det kan bli regnskurar i eftermiddag, så kanske går vi ner efter 11.00 eller så, kör i en timma eller en och en halv, sedan är det dags för lunch. Kanske nöjer vi oss då eller så går vi ner ett par timmar till.
 
                                Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Igår åt vi olika mat Maken och jag. Han åt blodpudding och falukorv och jag åt en sesampanerad kycklingfilé med sallad. Det var supergott. Idag skall vi ha stekt vittlingfilé med potatis och sås, i alla fall till Maken, jag kanske skär mig en sallad i all enkelhet.
 
Elen är dyr idag också, Område ett har ett snittpris på 68 öre, tvåan får betala 89 öre, trean och fyran får punga ut med drygt 113 öre. Just nu får man faktiskt betala drygt två kronor för varje kilowttimma du använder. Men detta är utan tvekan dygnets dyraste timma. Kanske räcker elen till att ladda datorn som jag har på laddning samtidigt som jag skriver här. Högsta pris har vi annars mellan sju och nio ikväll, då vi får betala cirka 1,50. Vi kan inget göra åt det mer än att undvika att använda el under topparna för att visa att vi är medvetna.
 
                              Havregrynsgröt på tre minuter | Laga hemma
 
Jag börjar bli hungrig. Vet ni vad jag skulle vilja ha till frukost? Jo ett par dubbla husmans med kaviar och ett glas O´boy, men det blir inget med det, alldeles för mycket kolhydrater i det där så det får bli havregryn, morot och citronvatten idag också. Har ni tänkt på det, att till frukost äter vi nästan alltid det samma men skulle ni kunna tänka er att ätasamma mat till middag? T ex köttbullar med mos och lingon 365 dagar om året. Kötbullar är förvisso gott men jag vill inte ha det varje dag.
 
                                   Köttbullar Och Mos - Recept från myTaste
 
Ja det var vad jag hade idag. Nu återstår bara att önska er en fin dag. Var rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
         Nalle Puh - Timeline Photos | Facebook | Nalle puh, Kram, Ior
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela