brittensvardag.blogg.se

Jamb, Troké och Hexameter

Publicerad 2024-04-20 08:38:37 i Allmänt,

Vad är nu detta? Jo det skall jag berätta nu. Först och främst var det de tre orden jag hade i huvudet när jag vaknade. Ni som följt med ett tag vet att jag allt som oftast har ett ord eller en melodi i huvudet när jag vaknar, och det var dessa ord som var i mitt huvud idag. Det handlar om smått antika versmått.  Eller versfötter kan man också säga. Faktum är att Jamb och troké används ännu medan hexameter nästan glömts. 
 
                                     Penna personalizzabile a colori in 48 ore - PennePersonalizzate.org
 
Det handlar om regelbundna rytmer när man skriver dikter. Det handlar om takten och stavelsen i ordet i dikten. Olika versmått har olika antal takter och/eller stavelser per versrad, olika antal versrader per strof, olika blandningar av betonade och obetonade stavelser, och olika typer av rim.
 
Versfot är minsta enhet och består av minst två stavelser, där vanligtvis den ena är betonad. Fler versfötter bildar tillsammans vers och ett återkommande mönster av versfötter kallas versmått. Enklast är att översätta fot med takt som kan markeras med foten medan man läser högt för att få stavelserna rätt och uttalet av vermåttet rätt.
 
                              Versmått
 
 
Vanliga rim är;
Fullrim -  t ex. vid - tid
Inrim - t ex. rimmar - timmar
Parrim - t ex solen lyser, näsan fryser den bara rinner, bacillerna vinner
Korsrim; varannan-rad-rim":... lyra... gitarr,. myra... barr
Till sist har vi rimflätning, en teknik som används när man skriver limerickar.
 
       Det bodde en kvinna i Gränna
       som sin stjärtmuskel så kunde spänna
       att hon i detta hål
       kunde strypa en ål
       och till och med vässa en penna!
 
En jamb är en stigande versfot med en kort stavelse följt av en lång. Se lyser-fryser. Motsatsen är en trokè, rimmar-timmar.
Sedan finns det något som heter daktryl också och då handlar det om tre stavelser, lång, kort, kort. Motsatsen är Anapest som är kort, kort, lång. 
 
                                      OOLY Suddgummin Creatibles DIY Kit - Hurry Skurry
 
Versen får sitt versmått efter antal rader som den skrivs i. Hexameter är alltså ett sexradigt rim. 
Versfötterna kombineras till en versrad, ofta baserat på ett förutbestämt antal versfötter.
 
Hexameter är alltså ett fallande sexfotat versmått där den femte foten i en versrad är en daktyl och den avslutande en troké/spondé - Homeros episka verk är skrivna i detta versmått.
 
Det var när vi läste Odyssé av Homeros på komvux på åttiotalet jag kom i kontakt med dessa termer vår lärare i svenska var så fascinerad av Homeros. Och inatt kom dessa tillbaka till mig. Därför har ni nu fått läsa kanske helt ovidkommande saker jag skrivit men det är kanske roligare än att höra att jag igår klöv en kubik ved, jag är riktigt nöjd.
 
                                       The Life and Work of the Ancient Greek Poet, Homer
 
Elen är inte heller så rolig att prata om den ligger runt 45 öre i hela landet idag. Högst blir priset efter klockn 20.00 ikväll då den kostar runt 75 öre.
 
Ja det var vad jag hade idag. Kanske inte så roligt kanske om du inte löser korsord för där dyker de här versorden upp då och då. 
 
Ha det nu så bra idag. Var rädd om dig och varandra så ses vi här imorgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
               Fototapet Söt kyckling tecknad med påskägg - PIXERS.SE
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela