brittensvardag.blogg.se

Så var det måndag igen

Publicerad 2024-04-15 07:43:39 i Allmänt,

                                     Cartoon smiling sun giving thumb up — Stock Vector © tigatelu #153557100
 
Veckorna går så fort så fort. Men jättefint väder är det fast något kylslaget. Bara ett par grader över plus. Blåser gör det inte heller, det avtog väldigt fort, det var som att trycka på en knapp så jag misstänker att det snart blåser upp igen, det brukar göra det när vinden avtar sådär snabbt. Men en som blir lycklig över det här vädret ja det är Maken. För idag kan han ta ut sina älskade motorsågar. Så här skall sågas kubbar och jag fortsätter väl och klyver. En halv kubik eller lite drygt fick vi gjort igår. Medan jag fixade middag, plockade Maken in veden i stället där det får ligga och torka. Så kan vi ta det där framåt nästa vårvinter, då har det nog hunnit torka lite lagom.
 
                                   Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Vad åt vi då till middag? Jo, det blev som jag sade, det blev den där potatisgratängen samt en kotlett med lite sås. Jag värmde snabbt upp blomkålen jag fick över i förrgår och en liten sallad. Jag lade en halv tomat på Makens tallrik och han gruffade lite men åt upp. Idag skall jag stuva potatis som jag skalade och kokade lite extra av igår. I förrgår fick jag kokta morötter över så dem pytsar jag i också. Stekt falukorv tänker jag bjuda till det där. Mätta blir vi hoppas jag. Nejdå, jag skall inte glömma salladen till mig.
 
                                   Stekt falukorv med stuvad potatis
 
I övrigt hände inte så mycket igår och idag blir det ingen skillnad. Men en sak missade jag igår och det var att skriva om elpriset. Jag kollade inte ens för egen del så jag har inte en aning. 
Som sagt, idag är det vindstilla och då har elpriset gått upp såklart. Elområde ett och två får betala 34 öre i snitt, område fyra får beta,la 61 öre och vi i trean får betala 45 öre. Just nu är nog elpriset som högst, 1,65 får vi betala, det är utan tvekan den dyraste timman idag. Tack vare att priset låg på noll fram till 05.00 så drog det ner dygnspriset. För resten av dagen kostar elen en femtioöring ungefär. Kurvan ser ungefär likadan ut hos er i fyran medan ni i ettan och tvåan hade minusel i natt så ni har en jämnare kurva och får beala ungefär femtio öre också om man ser över det vakna dygnet.
 
                                     Statisk elektricitet - Natur og teknologi på hovedet - NTPH - YouTube
 
Ja det var väl vad jag hade idag. Nu återstår bara att önska dig en fin och bra dag. Var rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                 Vilda djur tecknade — Stock Vektor © artisticco #10226824
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela