brittensvardag.blogg.se

Så var det mitt i veckan igen

Publicerad 2024-04-17 08:13:36 i Allmänt,

Himlen är ordentligt molnig men man ser lite blått i alla fall, men hu, det är kallt! Minus 2,1 grad hade jag när klockan var halv sju nu är det "bara" minus en. Kissekatterna ville ut, jag inte den lilla för hon går inte upp förrän husse går upp framåt halv elva eller så. Men Tusse som är den som är ute mest kom snart in igen medan Den svarta, Missan med sin tjocka och täta päls är ute ännu. Tusse gick in och lade sig i min säng gör kanske fanns det lite kroppsvärme kvar därunder täcket.
 
                                         JoY tillsammans: Minusgrader Och Fotboll.......
 
Ja idag går vi väl ner och klyver igen. Maken sågar nog kubbar idag. Igår var han handräckning åt mig när jag klöv. Han körde bort och staplade det jag klyvt och hämtade nya kubbar åt mig att klyva. Dessemellan satt han och tog det lugnt, det var bra eftersom hans höft bråkade lite igår. En och en halv kubik fick jag klyvt igår i alla fall. Det var bra att strömmen inte försvann igår igen. Så jag hoppas på att hinna med ungefär lika mycket idag men idag får jag nog ingen handräckning utan måste köra bort och stapla det jag klyvt själv så kanske hinner jag inte riktigt så mycket idag. Jag får också hämta mina kubbar själv. Men det blir bra på ett annat sätt för då får jag resa mig upp och gå några steg varje timma. Det blir inte riktigt så när man har handräckning.
 
                                       Svensk Ved - Vedskolan - Klyvyxan
 
Vi åt i alla fall den där förvällda torsken igår med en persiljesås och lite potatis. Jag skar en liten sallad till mig också men den var fattig då jag vare sig har purjolök, paprika, majs eller champinjoner kvar. Men man blir hungrig på ett annat sätt när man ätit fisk så igår kväll stekte jag lite hamburgare. Jag åt en med rå lök, ananas och tomat medan Maken åt två med bara bröd och lite rå lök. Men jag hade lite grönsaker kvar att pilla i mig eftersom jag var långt ifrån de 800 gram man bör äta varje dag så det blev en stor morot och en halv ask med coctailtomater.
 
                                      Odla grönsaker – enkelt & gott – Villaliv
 
Idag skall jag äta chili med eller utan kött vet jag inte ännu men chili blir det i alla fall. Maken ville ha något annat och det får han så gärna. Det blir väl blodpudding eller fiskbullar för inget av det äter jag eller så äter han stuvade makaroner med falukorv, det är inte heller ett alternativ för mig. Gott är det men väldigt kaloririkt.
 
                                             Stekt falukorv & stuvad blomkål | Tjockkocken
 
Men vi noterade en annan sak igår. Vi behövde inte tända några lampor inne före halv nio på kvällen igår. Klockan var nästan nio för övrigt. Maken sover ju så gott såp han missar ju dessa ljusa och fina mornar men jag njuter åt ljuset som redan börjar komma kvart över fyra eller så där. Tänk er, nu har vi hala 14 timmar dag, nästan 15 för övrigt så nu är mörkret bara nio timmar och inte ens det eftersom gryningstimman och skymningstimman förkortar natten ytterligare.
 
                                           God natt för kort stock illustrationer. Illustration av sömn - 7359330
 
Idag är elen skitdyr för att tala svenska. Till och med uppe i norr får man ett snittpris över dygnet på drygt 67 öre. Vi i elområde 3 får betala 92 öre och ni era stackare i område fyra får punga ut med 1 krona och 16 öre. Det är hutlöst. Just nu kostar elen hos oss nästan två kronor för en kilowattimma. Lägg sedan ytterligare en krona på det, då stänger jag av allt som går på ström så mycket jag kan. Men mellan tio pch arton ligger priset på under en krona så med skatter och avgifter blir det ändå två. Faktum är att så här dyr har elen inte varit sedan början av mars. 
 
                                        珍しい生き物16選|絶滅危惧種とされるカイザーツエイモリやサオラ等 | 世界雑学ノート
 
Ja ja, vi kan inget göra åt det mer än att undvika att använda el men det blir svårt om vi skall klyva för klyven går på el. Men vi passar ju på medan elen är som billigast i alla fall. Nu får ni ha det så bra och vara rädda om er och varandra. Vi ses som vanligt här i morgon igen om ni vill och kan. 
 
Kramiz
           Tecknad Filmpar Som Kramar Barn Vektor Illustrationer - Illustration av ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela