brittensvardag.blogg.se

Så var det torsdag

Publicerad 2024-04-18 07:37:46 i Allmänt,

Himla tur att jag skriver här varje dag, annars tror jag att jag varit vilse i pannkakan när det gäller veckodagar. 
 
                                       FilmQuiz: Vilse i pannkakan
 
Idag skall vi i alla fall ta ledigt från sågeri och klyveri. Vi skall åka och handla och ta en liten fika hos lilla mamma.  Jodå så är det i alla fall tänkt att bli. Jag skall inte ha så mycket i affären i och för sig, bara lite frukt och grönsaker samt en paket mjölk men sedan skall vi inte ha mer. Kissekatterna fick vi mat till igår så de behöver inte mer. Vad jag skulle behöva mer av är lite fisk men jag har ett kilo vittlingfilé så jag är inte utan men det kunde ju vara trevligt med lite variation. Men faktum är, nu börjar det bli luckor i frysarna här. De är inte stora men de finns, i alla fall såpass att man kan få ner en halv limpa här och där. Nästa gång elpriset går ner skall jag baka lite mer så vi har ett tag. Maken säger att han vill ha sirapslimpa och snoddas och det bakar jag så gärna. 
 
                                    Snoddas - Recept | Matbröd iFokus
 
Vad gjorde vi då igår? Jo, Maken sågade upp fem stammar till kubbar och jag klöv en. Det tar mycket klängre tid att klyva än att såga så kanske går jag ner och klyver lite i eftermiddag så vi får undan lite. Maken säger att han inte kan såga mer nu förrän han får bort lite kubbar men nu syns det på traven med stammar att det tar på det. Jag skulle nog behöva gå ett varv med snabeldraken också, det börjar bli kaniner som virvlar runt här. Ja kaniner av kattpäls för jösses vad de fäller nu.
 
                                         Maskrosen's kaninuppfödning: Kaninungar TILL SALU
 
Men vad tyst det är! Ja just det, jag har ju glömt sätta på radion. Sådär då var det fixat. Tänk att man kan missa något man gör varje dag året runt. Så har jag gjort i alla fall 40 år. 
 
                                            Download Vector Illustration Of Vintage Radio For Receiving - Radios In ...
 
Men som jag sitter här och skriver funderar jag på vad jag skall ha till middag idag. Jag tycker att soppa börjar bli lite för varm mat nu men det är i coh för sig inte så varmt ute. På TV i går hörde jag till och med att de pratade om snö här neråt men det var visst på den östra sidan och dit hör i vart fall inte inte vi. Öster om Göteborg men här talade de öster om Jönköping så vi borde inte få något här.
Det skulle vara tråkigt nu när både syren och lönn  håller på att slå ut. Ja inte blommen men väl löven och man får vara tacksam för det vet ni. Vad jag väljer mellan, tja fläskpannkaka och ....
 
                                        Fläskpannkaka i långpanna | Fredriks fika - Allas.se
 
Elen är dyr, dyr som sjutton! Hela landet får betala en krona eller mer. Vi i elområde tre har ett snittpris på 1,03 och ni i fyran får betala 1,11. Värst är det (dyrast) mellan 06.00 och 10.00 i hela landet men sedan har vi här i den södra halvan av landet en topp igen mellan 18..00 och 22.00 då priset ligger över 1,03 faktiskt nästan upp emot två kronor plus skatter och avgifter. Så middag skall lagas mellan 15.00 och 17.00 för då kostar elen bara 83 öre per kilowattimma.
 
                                       Varför så dyr el när Dalarna har ett stort elöverskott? – Falu-Kuriren
 
Ja det var vad jag hade idag. NU får ni vara rädda om er och varandra. Tagga ner ett par snäpp, inte minst om du är ute i trafiken för där går det fort för vissa. Uppemot 140 skulle jag tro på motorvägen. det är 40 km mer än högsta tillåtna hastighet så där hade nog körkortet rykt om en polis varit i närheten. Tyvärr är de ganska sällsynta på våra vägar idag. De har väl fullt upp med skjutningar och sprängningar för att inte tala om administration. Tänk förr, när polisen hade sekreterare, då hade de tid att vara ute och spankulera också. Vi skall inte tala om om Eurovision, där får vi till och med låna poliser från Danmark och Norge när det skall gå av stapeln i Maj i Malmö. Är det vetigt? Nej, inte om ni frågar mig!
 
                            Polis | Göteborg Landvetter Airport
 
Var nu rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan. Jag skall diska för det gjorde vi inte igår och så skall jag blåsa till håret lite så det torkar innan vi åker ut en sväng. 
 
Kramiz
 
              Visa källbilden
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela