brittensvardag.blogg.se

Så var det torsdag

Publicerad 2024-04-11 08:12:13 i Allmänt,

Vad händer idag då? Jag vet inte så noga för igår gjorde jag vad som behövdes här hemma. Jag dammade, dammsög och våtdammade golven, Sedan tvättade jag en maskin och tumlade delar av den torr och sedan fixade jag till lite middag. Kålpuddingen och såsen hade jag i frysen men jag skalade potatis och morötter som vi hade till. Det var gott men vad jag skall hitta  på idag vet jag inte riktigt. Torsdag brukar ju vara soppdag på vinterhalvåret Men jag har vare sig purjolök eller broccoli hemma. Ingen ärtsoppa har jag heller så i så fall får det bli champinjonsoppa för svamp har jag i frysen eller jordärtskockssoppa för det har jag gott om, skockor alltså. Ja jag får se vad det blir, är lite sugen på fläskpannkaka också men det hade jag ju tänkt ha imorgon. När jag skrivit klart här kanske jag har bestämt mig, vi får se. 
 
                                     Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Regnar gör det och blåser en del gör det också. Jag undrar hur det står till med elpriset? Jag får nog kolla. Tja, inte lika lågt som igår och ni i elområde 1 har lägre pris än vi andra, cirka 6 öre medan vi i område 2-4 får betala 9 öre i genomsnitt. Att vi kommer upp så högt beror på de två toppar vi har idag. Den första har redan infallit, den började klockan sju och håller på till elva då priset går upp till nästan trettio öre. Den andra toppen kommer redan klockan 16.00 och håller på till 22.00. Då är priset som högst åter 30 öre. Det är väl hyfsat antar jag, i alla fall när man inte behöver använda så mycket el idag. 
 
                                 Jordärtskockssoppa med gratinerat paprikabröd - recept | Allt om Mat
 
Oj, här kom Maken upptassandes och klockan är bara halv åtta. Jaha, det var kissekatterna som hade väckt honom, de ville ha mat. Jodå, jag skulle visst kunna ge dem mat men lägger jag upp så äter de inte. Fråga mig inte varför. När Maken var sjuk i höstas så gav han dem inte mat på tre dagar. Naturligtvis lade jag upp mat men åt de? Nej, de knaprade bara hårdisar, Missan blev riktigt slank på köpet. Det kommer sig kanske av att jag jobbade i sex år medan Maken gick hemma som pensionär. Ja ja, så länge det funger får det vara så. Jag får i alla fall ha kissekatterna i knäet och mysa med dem och jag är nöjd med det också.
 
                                 Klassisk svampsoppa - Vegomagasinet
 
Inte har jag kommit till klarhet med vad vi skall ha till middag heller. Fortsätter det att regna går jag inte ut så då blir det inga skockor i alla fall. Kanske går jag igenom mina kokböcker och samlar inspiration, kanske till en helt ny rätt som ingen smakat förut. MEN, jag har ju två fina blomkålshuvuden i kylen, jag kan ju koka ett huvud och steka lite bacon till det och kanske en ostsås, Ja så får det nog bli, då behöver jag bara ta fram ett paket bacon ur frysen. Det blir bra. Eller varför inte blomkålssoppa! Det skulle väl vara något, eller hur?
 
                                 Blomkålssoppa med parmesan – Bakverk och Fikastunder
 
Ha nu en riktigt bra dag så hoppas jag att det håller upp om ett par timmar så man kan gå ut. Var nu rädda om er  och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
               Kram Kärlek Björnar - Gratis vektorgrafik på Pixabay
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela