brittensvardag.blogg.se

Så var tisdagen kommen

Publicerad 2024-04-16 08:08:05 i Allmänt,

Idag önskar jag att jag kunnat skriva att jag klöv en kubikmeter ved igår men så blev det inte. Nejdå, ingen av oss skadade sig eller blev sjuk men vi råkade ut för ett strömbortfall klcockan 14,30. Det var inte bara vi utan hela samhället. Nu är det ju så när man bor i eget litet hus och har eget vatten, när man inte har analog telefon och ingen korvmoj i närheten att man står sig slätt. Man kan inte göra något, man har inget vatten och man kan inte gå på toa. Man kan faktiskt bara vänta på att strömmen skall komma tillbaka. Det gjorde den nu strax efter klockan 17.00 så svälten blev inte så lång och vi hade ätit en bra lunch. Maken hade ätit tre mackor och kaffe och jag hade ätit löksoppa och ett par skivor knäckebröd, utan smör såklart.
 
                                  Tegnérs kök: Så kan fransk löksoppa rädda köttbullarna | Blå Band
 
Men det gjorde att det inte blev tid för någon sallad när jag sedan lagade middag då efter fem. Det blev stuvad potatis och falukorv i skivor. Det fanns ingen tid till att ta kort så bild på det vi åt har jag inte. Idag skall vi ha fisk egentligen men jag vet inte om jag är sugen. Jag har inte tagit fram någon fisk ännu men bör väl göra det eftersom fisk tinar så väldigt långsamt.  Sådär ja, nu ligger en stor och vacker torskfile på diskbänken i en plastpåse, den som den frös in sig i. Nu var det ju inte fisken som frös in sig själv, det blev fel men någon frös in ett par kilo torskfilé i den där påsen och all annan fisk har vi ätit upp så nui var det bara en filé kvar och den får tina i den påsen som den låg i. Tänk vad man kan skriva mycket och krångla till allting med bokstäver och ord.
 
                                         Yiassou!: Ord, bara ord...
 
Men idag skall vi fortsätta såga kubbar och klyva är meningen. Men det får vänta ett par timmar för först måste Maken vakna och sedan får han väl tvätta av sig lite och ta på lite vettiga kläder. Vi båda skall väl äta lite frukost också men jag äter inte förän 09.30. Kanske har Maken vaknat till då. Vi får se. 
 
                                       Havregryn - derfor er havregryn sundt for dig | Aktiv Træning
 
Igår när vi höll på därnere med sågeri och klyveri kom en kartong från matsmart och i den gömde det sig mycket godsaker. Sju kartonger med varma koppen-soppor, chokladkaniner och chokladägg till Maken, lite lakrits och salmiak till mig, krossade tomater, vita bönor i tomatsås, salladsdressing och goda såser man kan ha till grillat så småningom. Jag är lite noga när jag köper där och köper inget som vi inte hinner äta upp innan datummärkningen går ut. Det mesta går inte ut förän i maj-juli -25.
 
                                 Livsmedelsverket: Säkert med frukt | SvD
 
Idag är elen dyr, det tycker i alla fall jag. Elområde ett och två får betala 50 öre, trean 60 öre och fytan 67 öre. Hoppas det blir soligt idag för då räcker elen som solpanelerna ger till vedklyven i alla fall. Just nu ger de 470 watt så det räcker väl till radion som står på och skvalar ut sin Melodiradio, fram på dagen hoppas jag på en kilowatt eller mer. Vi är redan uppe och nafsar i marsproduktionen så det finns god chans att vi når augustis toppnotering 600 kilowattimmar.
 
                                           INDOPRIVATE94. PHONE: 081290282417: MACAM-MACAM KURVA STATISTIK
 
Ja det var väl vad jag hade idag. Det blev lite annorlunda mot igår i alla fall eftersom strömmenförsvann under några timmar. Nu får ni ha det så bra och vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                   Kreativ kärlek Djurkram Staty Resin Hantverk Elefantpar Hu A d56b | A ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela