brittensvardag.blogg.se

Söndag morgon...

Publicerad 2024-04-21 08:07:15 i Allmänt,

... det är iskallt, i alla fall minus 1,8. Det nöp ordentligt i kinderna när jag var ute på morgonens första promenad. 
 
                                           Iskallt vinterblad fotografering för bildbyråer. Bild av clear - 36569233
 
Men vem har varit på altanen i natt? Det undrar jag, för någon har varit och krafsat i mina krukor med tulpanlökar. Jag skulle kunna tro att det är en katt men, detta något har lyckats krafsa upp en lök och gjort sönder den. Det ser ut som om man tuggat på den och blivit skrämd och lämnat den där, trasig, isärtuggad. Det ser nästan ut som om ett rådjur varit där men ett rådjur kan väl inte gå i en svängd trappa? Eller är det en grävling som varit i farten? Ja jag vet inte. Men det ser ut som kriget därute. När solen gått upp ordentligt skall jag gå ut och fixa till det där. Ja tulpanlökarna är väl utom all räddning men björkarna jag satt i krukorna skall väl kunna räddas för dem har ingen tuggat på.
 
Så är det att leva och bo i skogen. Man lär sig hela tiden nya saker. Nu har jag lärt mig att inte ens på altanen med sina 14 trappsteg upp i en svängs trappa stoppar den som vill åt mina tulpanlökar. Men jag skall köpa fler bara för att....
 
                                        Plantera tulpanlökar i rabatt och kruka | Wexthuset
 
Kissekatterna, två av tre ville gå ut när jag gick upp men det tog maximalt två minuter så var de inne igen. Missan hade hittat en liten hämpling som väl kraschat mot ett fönster men jag hann att se det så jag tog ifrån henne den och lade upp den på bordet så den får lite luft under vingarna om den kvicknar till igen. Än så länge är den kvar men nu ligger den inte på sidan längre utan har satt sig på sina små fötter. Heter det fötter på en fågel föresten? Det gör det nog inte när jag tänker efter, det heter nog tår för det är ju dem de går på, tre riktade fram och en bak.
 
                                       Lucherino (Carduelis spinus) | JuzaPhoto
 
Vad gjorde vi då igår för spännande? Tja om det var spännande vet jag inte men jag klöv en kubik ved. Maken var behjälplig med att hämta kubbar och köra undean det jag klöv. Men så vid tvåsnåret kom det regn, hagel och snö om vartannat så då blev det inte fler kubbar hämtade och inte blev det någon ved bortkörd och staplad heller men det verkar bli en skaplig dag idag så då kanske vi får kört bort den stora vedhögen som ligger kvar och kanske får vi staplat den också. Därtill borde jag få klyft en halv kubik till. Kanske mer om jag är ihärdig. 
 
                                     Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Ja det var vad vi gjorde igår. Vi åt helstekt urbenad kotlettrad med potatis, sås och kokta morötter igår. Idag skall vi äta amerikanska färsjärpar med tomatsås, ris och en sallad såklart. Egentligen skulle det väl varit tvärtom med helt kött på söndag men ... Det där bryr jag mig inte om, det är förlegat tankesätt. Huvudsaken är väl att man får lite mat i sig så man orkar göra det man skall, eller hur?
 
                                    Kan vara en bild av ossobuco
 
Skall vi ta elpriset också då kanske, när viändå är i farten. Fast egentligen skall jag låta bli för elpriset ligger runt 70-75 öre i genomsnitt i hela landet. Lägst är priset mellan tio och fyra, egentligen 16.00, då betalar man "bara" en dryg femtioöring. Så vill du skippa höga elpriser så gå och lägg dig medan det är ljust, ät bara kall mat efter sexton och ha inte på någon TV eller radio om den inte går på batterier. Använd inte spis, elgrill, eller ugn heller för då kostar elen upp till en och tjugo och lägg därtill skatter och avgifter på en dryg krona så förstår du vad jag menar med dyr el.
 
Ja det var vad jag hade idag. Nu får ni vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan . 
 
Kramiz
             Fototapet Gullig tecknad mus • Pixers® - Vi lever för förändring
 
Jag kan för övrigt tala om att den lilla hämplingen nu lyft på sina vingar och flaxat iväg.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela