brittensvardag.blogg.se

Söndag och det regnar

Publicerad 2024-04-07 08:42:35 i Allmänt,

Men vad gör det? Inte ett dugg, Det skulle dra över ett regnområde som skulle vara borta till klockan tio, och då är det okej. Då finns det ju hopp om att se solen senare i alla fall. Och även om man inte ser solen så skulle det ju vara uppehåll resten av dagen. 
 
                                        regnmoln — Stock Vektor © BarrHope #66582381
 
Eftersom det är skapligt varmt, redan elva grader står altandörren på glänt och det är ett väldigt liv på fåglarna. Högst sjunger koltrasten, den riktigt rullar i sin sång medan hämplingarna mer kvittrar fram sina lockrop. En fågel som för närvarande är tyst är domherrarna som nyss har släppt ut sin första kull, jag ser dem alla när de kommer för att äta av de skalade solrosfröna. Talgoxen kör sitt ti-ta, ti-ta men vet ni att den har tappat en stavelse. Jodå så är det. När jag var barn lät den mer ti-ti-ta, ti-ti-ta. En annan som också sjunger fin är mellanspetten. Näktergalen har jag inte sett ännu men den brukar komma i början på maj tillsammans med den svart-vita flugsnapparen. Men rödhaken har vi haft hela vintern i år medan bofiken höll sig undan i december och januari. Blåmesen mer piper i sitt läte medan lövsångaren som inte heller har kommit ännu sjunger också fint. Tofsmes, entita och talltita har ingen speciell sång utan mer piper förvisso mer intensivt nu när det är parningssäsong. Korsnäbben har också mer av sång nu men inte som koltrasten. Vi har en hel massa andra fåglar också men när de inte kommit är det inte lätt att komma ihåg deras sång. Bergfinken har vi förståss, den glömde jag, den kvittrar också behagfullt.
 
                                       Pedagogisk planering i Skolbanken: Vinterfåglar
 
Nog om fågelkvitter. Vad gjorde vi då igår. Tja inte så mycket mer än att vi tog in en kasse ved och lagade middag med efterföljande disk. Jodå jag stekte fiskbugare och till det hade vi en god remoulade, potatis och lätt förvälld broccoli. Det var gott såklart när det är fisk. Remouladen gör jag såhär, vispa en deciliter grädde, vänd försiktigt ner en knivsudd salt, dra ett par varv med pepparkvarnen, lägg i en tesked osötad senap och en dryg matsked sötstark senap samt en halv deciliter finklippt dill. Klart.
Idag skall vi ha strimlad biff med grönsaker och till det blir det ris eller kanske blomkål, jag får se vad jag har. 
 
                                   Strimlad biff med purjolök - Recept - Matklubben.se Asian Recipes, Beef ...
 
Igår syndade jag ordentligt med ett glas likör till kaffet och en rejäl näve potatischips vid TV:n när jag såg firandet av ABBA:s seger i Brighton i den 6:e maj 1974 då de tog sverige till vinst i ESC med Waterloo. Vilken fantastisk grupp. Vilka segrar de gjort över hela världen. Jag tyckte väl att programmet var sådär. Musiken var bra men jag blev faktiskt lite besviken på Maja Ivarssons sång liksom Ebbot Lunbergs. Nog har vi väl artister i det här landet som skulle kunna sjunga bättre? Eller? Men musiken var ju bra så jag skall inte klaga. Men det hade varit roligt om Abborna varit på plats också men de har ju tagit ett gemensamt beslut om att nu är det nog, nui skall vi aldrig mer ses tillsammans. Kanske har de inte så god hälsa heller, längre de har ju åldern emot sig också och sist jag såg en skymt av dem gick Frida med käpp. Fråga mig inte varför för det vet jag inte. Kanske hade hon fått en ny höft, kanske hade hon ont i ett knä eller en fot så käppen var tillfällig. Men de är ju födda mellan 45 och 50 alla fyra så de har ju blivit 75-80 år, det tänker man inte på när man hör dem. De är för alltid i mitt minne som de var på 70-talet, i sin blommning.
 
                                       C779ABD0-4AEF-4F28-AC51-F99F03D416C3.jpeg
 
Ja det var väl vad jag hade idag men vi skall kanske se på elpriset också. OJ! Man skulle kunna tro att det blåste storm ute. Snittpriset för dagen är cirka 5 öre och just nu ligger den på noll. På noll ligger den till klockan 11.00 sedan går den under noll till minus 12 öre klockan 14.00 men sedan stiger den lite och når som högst 35 öre klockan 19.00. Man skulle kanske ta och köra en maskin tvätt idag då. Ja så får det bli. Men nu får ni ha det så bra och vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                 Annicake: Kram på Alla Hjärtans Dag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela