brittensvardag.blogg.se

WOW!

Publicerad 2024-04-27 07:49:00 i Allmänt,

Nu har man fått upp pulsen. Vad jag gjort? Rockat runt i köket till Burken och Hey baberiba, vilket tryck! Före dess tog jag en promenad bort till brevlåderna så nu är jag igång. En härlig mugg med gott vaniljte har jag också vid min sida, det smakar härligt. Tur jag har många smaker för då kan jag variera efter smak och humör. Idag känner jag mig som en softis. Kanke för att jag vet att det är ledig förmiddag idag. För först skall jag lyssna på Ring så spelar vi och sedan skall vi åka och köpa lite fisk. Dels vill jag ha tag i någon plattfisk, helst bergtunga men annars duger det mer rödtunga också. Sedan får jag väl ha lite torsk att koka och har de vittling får det nog bli lite sådant också för den är så väldigt god att steka. Men har de inte vittling funkar det bra att steka torsken också. För fisk vill vi ha minst två gånger i veckan. Det kanske inte ser så ut när jag visar vad vi ätit till middag men en dag äter vi någon fisk till lunch också.
 
                                   Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Igår var vi rediga må ni tro, Maken sågade upp de sista fyra stora stammarna och jag klöv en och en halv kubik ved, kanske lite mer också trodde Maken som stoppar in veden där vi förvarar den så den torkar. Sedan lagade jag middag också. Igår åt vi stekta isterband med stuvad potatis. Det där är egentligen ingen mat jag skall äta som dels har lite diabetes (typ 2) Åldersdiabetes som man säger, sådant som drabbar gamla människor. Men gott var det. Under den där högen med stuvad potatis hade jag den blomkålen som blev över dagen innan. Lite söta goda tomater lyckades jag också klämma in på tallriken. Idag tror jag att jag skall göra lite dillkött med en sådan där god sötsur sås, en sådan man kan äta med sked som soppa. Mums! Så får det bli. Fast Maken sade att han ville ha blodpudding men det åt han ju i måndags så man måste variera sig. 
 
                                      Hyr 6 Tons vedklyv med multikniv av Tomas K i Sunnersta, Uppsala
 
Men när vi varit och köpt fisk, fikar vi antagligen och finns lusten går jag kanske ner och klyver lite idag också. Nej, jag står inte med en yxa på en huggkubbe utan vi har en sådan där vedklyv som drivs av elektricitet. Men det kan vara lite trixigt för kubbarna Maken sågat väger någonstans mellan 2 och 35 kg skulle jag tro.Värst är det inte att lyfta upp dem på bordet utan det är när man klyver den där 35-kilosklumpen första gången och den faller isär i två delar. Bordet är inte så stort så det gäller att vara på hugget så inte bitarna faller ner på tårna eller slår ner elementet eller gör illa något annat. Det är därför vi är två när vi tar de där största, för då får en stå och hålla emot så bitarna inte far ner i golvet. Men sedan gäller det för den som klyver att vara snabbt uppe så man kan ta hand om den ena halvan och lägga ner den så länge medan man klyver upp den andra halvan i lagom stora bitar. Jag räknade faktiskt på en 20-kilos kubbe och den fick vi ut 22 bitar på. För den som är snabbräknad kan snabbt räkna ut att varje vedbit väger ungefär ett kilo men när det torkat så vi kan stoppa in den i kaminen har den förlorat ungefär en tredjedel av sin ursprungliga vikt.
Som ni märker får hela kroppen jobba de dagarna vi sågar och klyver så det är nog förlåtligt om man inte kommer upp i 10.000 steg.
 
                          Svensk Ved - Vedskolan - Varningar
 
Ja vad skall vi ta nu då? Skall vi kolla in elpriset idag också? Elområde 1 och 2 betalar cirka 75 öre i genomsnitt, 3:an betalar 80 öre och 4:an betalar knappt 75 öre. Mellan 18.00 och 21.00 kostar elen över en krona Så då stänger vi av och släcker om vi har lampor tända. 
 
Nu har jag inte mer. Var nu rädda om er och varandra så ses vi här imorgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
            Arte e Mimo compartilhou o álbum Fofinhos e coloridos de Art'sanalia ...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela