brittensvardag.blogg.se

Klart och fint

Publicerad 2024-03-11 07:38:21 i Allmänt,

Så startar den här veckan hos mig. Fast det blåser en del vilket kanske är bra för då är elpriset lågt det vet vi sedan gammalt. Jag skall kolla det sedan men inte nu. För nu skall jag berätta vad vi gjorde igår. 
 
                               Kan vara en bild av lutfisk
 
Nej just det, vi gjorde inget speciellt. Vi tog in lite ved och staplade upp sedan gjorde jag en stor kålpudding som vi åt mycket av, den var så god att vi hoppade över potatisen, det fanns ju massor av god vitkål i puddingen. Då behövdes inget annat tyckte vi. Men Maken ville ha lite potatis till för han blir inte mätt annars säger han. Så vad skall jag skriva om idag då? Ja jag vet inte. Men jag skulle kunna ta det där om elpriset nu så har vi klarat av det. För att ni riktigt förstår vad jag vänder mig emot när jag poängterar att det tillkommer skatter och avgifter också.
 
                                    Lifta med ett löv
 
I december förbrukade vi ungefär 2000 kWh. Det är mycket kan man tycka med värma upp ett hus med en boyta på cirka 150 kvm är inte gratis och är man inte hemma jämt kan man inte hålla fyr i kaminen hela tiden utan då får luftvärmepumparna jobba. Sedan skall varmvatten värmas upp, mat skall lagas, tvätt skall tvättas och så vidare och så vidare. Därtill har man adventsstakar och stjärnor igång i alla fönster och fast man har ledlampor så långt det är möjligt så plockar det till så småning om. Säg att vi betalade runt 50 öre per kilowattimma då ser det ut så här ungefär;
 
Förbrukning                                1998 kwh
Fast nätavgift                                241,64
Överföringsavgift låglastningstid    69,10
Överföringsavgift Höglastningstid 202,80
Effektavgift                                    162,65
 
Energiskatt                                    973,30
 
Moms                                            412,38
Summa                                       3062:-
 
Jag klagar som regel inte på förbrukningen och kostnade för den, för det är ju upp till mig, utan på skatter och avgifter. Framför allt att man betalar skatt på skatten genom att man lägger moms på redan skattade saker i avgifter och skatter.
 
Skall vi ta elpriset nu då? Trots att det blåser en del idag betalar elområde 1-4 ca 64 öre per kWh. Vi ligger inte exakt lika men det skiljer bara på ett par öre under och över 64 öre så jag tog ett snittpris. 
 
                              Nord-Norge får laveste snittpris for strøm søndag - folkebladet.no
 
Vad skall vi då göra idag? Jag har inte en aning, vi har inget planerat, vi behöver inget så vi blir nog hemma hela dagen, kanske tar vi oss en promenad, kanske läser jag, eller löser korsord. Gör inte jag det så gör förmodligen Maken det. Men jag hoppas att du och du får en fin dag och en bra dag. Var rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
            Lilly W - photografy life: Kram dagen!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela