brittensvardag.blogg.se

Långfredag 2024

Publicerad 2024-03-29 08:14:16 i Allmänt,

Jag satt här och funderade på vad jag skulle skriva om idag för vi gjorde inte så mycket igår och då dök ett minne från förr upp.
 
                                       zoom
 
När jag var barn i början av 60-talet, då var detta årets tråkigaste dag. Inget var öppet, Inte affären, ingen biograf, teatrarna var spellediga, inte ens bensinstationerna var väl öppna vad jag minns. På den tiden fanns ju inte automatstationerna heller. Jag minns att det var en ganska lång kö vid pumparna på torsdagen, Kundvagnen hos den lokala handlaren var fylld till bredden för den som hade råd, också det på skärtorsdagen. Min Mamma som  som i mitten, slutet av 60-talet sade att det var allra mest kunder på skärtorsdag och det var ju inte konstigt med ett helstängt långfredag framför sig. Det var kanske inte så konstigt att både Adamsson och andra hade varuautomater på väggen någon stans i närområdet. För mig som växte upp i ett område som heter Biskopsgården, ett supermodernt område som jag väl beskrev igår, där satt dessa automater nere vid Väderbodarna mitt emot Esso bensinstation. I den där andra automaten fanns inte heller något godis till barnen, Nej det var cigaretter i den där. Jag minns inte märken direkt men John Silver, Pasific och Bill fanns säkert. Kanske fanns det små paket med piptobak också, det minns jag faktiskt inte.
 
                                                   Minnie | Mickey & Minnie Mouse | Minnie mouse clipart, Minnie mouse ...
 
På radion spelades bara tung musik som riktigt tunga operastycken utan sång, psalmer och så var det radioteatrar med tungt innehåll. Småbarnskvarten och melodiradion utgick för schlager fick bara inte spelas. På TV:n fanns inget heller. Man visade " Sjunde inseglet " och "Jesu väg på Golgata", görtrist om ni frågar mig. Saker som Humle och Dumle samt Andy Pandy var bannlyst denna dag. Även om man hade en radiogramofon fick man inte spela glada skivior på den. Nejdå, bara klassisk musik utan sång. Vad skulle grannarna annars tro. Jag tror till och med att småfåglarna ute var belagda med munkavle. Man fick inte vara ute och leka utan man skulle träffa släkt och familj på tråkig middag, nötstek med potatis och kanke kokta krönsaker, ofta hade man väl bara vänt upp och ner på en konservburk med ärtor och morötter. Gott var det inte. Torrt tråkigt kött, slibbig gräddsås och sönderkokt potatis. Långt från makaroner och falukorv som stod högt i kurs, i alla fall hos mig. Godast var den där steken ett par dagar efteråt när mamma spädde ut såsen lite med vatten och tärnade ner de kvarvarande köttskivorna och värmde det tillsammans med den lite tunnare såsen.
 
                                      Fläskytterfilé i sockerkaksform | MATPLATSEN
 
Idag är det tack och lov inte så, man har möjlighet att handla, man kan gå på bio, på radion spelas juste musik och TV-programmen rullar på som vanligt. Det är i stort sett ungefär detsamma som en vanlig dag. 
 
                                       Kan vara en bild av congee
 
Nu skall jag berätta vad vi gjorde igår och det är snabbt gjort. Vi gjorde rent för kissekatterna, bar in lite ved, gick ett varv med snabeldraken, och tömde tvättkorgen häruppe, sorterade in den i tvättkorgarna i tvättstugan. Jag fixade lite soppa, det blev potatis och purjosoppa. Maken löste korsord och jag läste ut boken och började på en ny. Som synes var det inte så mycket så det störde och idag blir det ännu mindre. 
 
                                            Knowooh Spargris spargris i plast, transparent kreativ grisformad ...
 
Samma elpris har vi i hela landet, 28 öre i genomsnitt. Priset ligger däromkring ända fram till klockan 15.00 då det sticker upp till 50 öre på bara ett par timmar. Dagen avslutas också på den nivån runt en femtioöring. Så skall du göra något så gör det nu när elen är hyfsat billig. Om du tänkt baka till exempel eller tvätta. Båda sakerna slukar hyfsat med el. 
 
                                         Detta rum är ditt hems största elslukare
 
Vad vi gör idag vet jag inte. Kanske kör jag en maskin, lagar lite mat gör jag väl och ikväll skall jag lägga ihop en smörgåstårta som skall få stå och gotta till sig i natt. För i morgon skall den dekoreras och ätas. Inga ägg här inte. Det närmaste är väl majonäsen.
 
                                         Ägg
 
Ha nu en bra dag och var rädda om er och varandra så ses vi här imorgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                     Hallon o Blåbär: GLAD PÅSK
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela