brittensvardag.blogg.se

Så var det fredag igen

Publicerad 2024-03-15 08:01:52 i Allmänt,

Jösses vad fort tiden går, nyss var det måndag. Idag regnar det men vi har åtta grader varmt just nu och mer kunde det visst bli. Det gillar jag skarpt. 
 
                                    Vill skjuta två av tre rådjur - P4 Norrbotten | Sveriges Radio
 
Igår såg jag två rådjur ute på promenad i backen ner från grannen så jag ut som ett jehu och satte igång att vissla , klappa i händerna och till sist sjunga. Böhöver jag säga att odjuren fick bråttom iväg. De sprang allt vad tygen höll och jag har fått njuta av de nya små krokusarna som tittat upp ytterligare ett dygn. Som ni märker har jag ingen förhoppning om att de skall få stå så jag kan njuta av dem tills de vissnar. Det brukar vara rådjuren som vinner. Men i höst har jag bestämt mig för att plantera tulpanlökarna i krukor och ha dem på altanen för nu har jag ledsnat på att rådjuren ser mina satta tulpanlökar, eller rättare sagt grönskan som skjuter upp ur dem, som ett salladsbord. De går upp i knopp och jag gläds men nästa dag ser jag inte skymten av dem. Tack och lov rör han inte narcisserna, påsk- och pingstliljorna.
 
                                          Pingstliljor
 
Igår fick jag inte satt de där blommorna jag köpte och det blir nog inte gjort idag heller men de står i alla fall utomhus så de överlever. Men jag dammsög och torkade av golven och det gillade våra små kissemissar. När jag var klar kom de fram och rullade sig i den sista fukten som var kvar på golvet så sedan kunde jag ta en sväng med moppen igen för nu satt det verkligen fast kattpäls på golvet. Men de är så söta, goa och fina så det gör inget. Jag får i alla fall rört på mig. Jag tog en liten promenad emellan skurarna också och Maken tog in ett par kassar ved som jag lade i vedstället.
 
                                              Kimmey
 
Fram på eftermiddagen var det dags att fixa lite mat. Så jag skalade ett par potatisar och ansade och skar ner en stor purjolök och ett par vitlöksklyftor, de fick koka i en god buljong och sedan mixade jag soppan slät med en skvätt grädde. Det blev middagen igår, Vi tog en knäckemaka med rökt skinka till så riktigt vegetariskt var det inte. Till dessert avnjöt vi en något sur rabarberkräm jag kokat på förmiddagen. Vad vi skall ha till middag idag vet jag inte men vi behöver in i affären på vägen hem och köpa lite fil, yogurt, mjölk, bananer, äpplen och apelsiner liksom morötter och purjolök. Men det går väl på femhundra kronor i alla fall kan jag tro för alltid ser man något man behöver.
 
                                      Kommunerna köper frukt och grönt från lokala producenter - Nora kommun
 
Idag är det nästan vindstilla så då är väl elen dyrare kan jag tro. Jodå så är det, en tio till femton öre mer än igår. 38-41 öre rör det sig om i genomsnitt. Elpriset låg på noll öre fram till klockan fem i morse men nu är det uppe på 40-45 öre. Högsta priset har vi mellan sex och sju i eftermiddag/kväll då får vi betala cirka 65 öre och dagen avslutas med ett pris runt 45 öre.
 
                                             F.428D4, 40 öre Gustav VI Adolf, typ III ** - Online Philately
 
Ja det var vad jag hade idag, lite tunnt kanske men sådant är livet. Det kan inte hända massor av saker jämt då skulle man nog slite ihjäl sig. Man måste stanna till och betrakta världen någon gång ibland också. Hur ser det ut hos dig? Är snön borta? Har du sett några tussilago? Har isen släppt? Jag vill med dessa frågor bara få dig att stanna till och se dig omkring, att lugna ner dig lite, att känna att du andas och lever. För du får vara rädd om dig och varandra  så ni har varandra länge.  Det är en ynnest men de flesta inser inte detta förrän det är försent, tyvärr. Men vi ses här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                Annicake: Kram på Alla Hjärtans Dag!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela