brittensvardag.blogg.se

Så var det måndag igen

Publicerad 2024-03-25 07:34:18 i Allmänt,

                                      NÄRA MIG: Grå himmel och surtanter
 
Himlen hos mig är grå men det har i alla fall blivit ljust så jag är tacksam för det. Det känns som ganska nyss när jag tassade upp här och fick börja med att tända lampan över köksbordet. Nu sätter jag på radion det första jag gör och sedan blir det vattenkokaren, jag måste ju få dagens första mugg te. 
 
                                        Pin on Önskelista
 
Idag vet vi precis vad vi skall göra. I alla fall en stund. Vi skall åka iväg och lämna in vår sedici. De fick inte ordning på belysningen så nu har vi ett elände att stänga av ljuset och så skall det inte heller vara. Nu får de banne mig behålla bilen tills de fått ordning på den. Det här är så irriterande och frustrerande, det här är tredje gången vi lämnar in bilen för belysningen så den här gången tänker jag inte betala ett öre till och det bästa av allt är att Maken är inne på samma linje.
 
                                    Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Men jag vet inte vad jag skall ha till middag. Måndag är korvdag som bekant. Jag har korv men vad skall jag göra med den och vad skall vi äta till, det är den stora frågan. Maken sade att han ville ha stekt falukorv och makaronen men det hade vi förra måndagen så det är inget alternativ. Isterband med stuvad potatis hade vi måndagen dessförinnan så det är inte heller ett alternativ. Jag får helt enkelt fundera vidare på det där.
Igår gjorde jag i alla fall lasagne och det var gott. Maken åt tills han pustade och frustade. Han sade att han blev för mätt och han åt bara upp resten blåbärskrämen igår kväll och hoppade över ostmackorna han brukar äta varje kväll.
 
                                Hambomazurka: Korv.
 
I övrigt vet jag faktiskt inte vad som händer idag. Men jag fortsätter väl att läsa boken jag håller på med. Den är lite trög för den är skriven på iriska och med en massa slang. Så jag får stanna upp då och då och slå upp de där orden men de finns inte alltid med så då får man se till de omgivande orden och sammanhangen och försöka lista ut det i alla fall. Jag funderade till exempel över ett egennamn som de sade Genie om men de var faktiskt bara ett pint guinness. Men det är lite av en självbiografi så jag skall ta mig igenom den. Det är också namn på en hel del Helgon och mycket utryck som Jesu moder Maria och hans fader Joseph. Det här heliga den och heliga den beroende på om det är den nådiga eller de fattigas beskyddare så det blir mycket namn. Barnen har visst också ett eget helgon, och kvinnorna, de sjuka, de....
 
                                  Helgon, Sydamerika
 
Idag är elen svindyr. Drygt 96 öre i genomsnitt. Det blir drygt två kronor när skatter och avgifter är betalda. Vi har också samma elpris i hela landet. Så vill du vara sparsam så undvik att använda el mellan 06.00 och 09.00 samt mellan 17.00 och 21.00 för då är elpriset nästan två kronor per kWh och så skatter och avgifter på det så drygt tre kronor för att ladda mobilen eller bilen. Så fort elpriset går över en krona så undviker vi onödig elanvändning i alla fall. Så idag får det bli snabb middag och bara förvärmningen på TV:n så får vi titta efter 21.00 om det är något man vill se.
 
                                      BAROMETER Golv/läslampa - IKEA
 
Det blir för egen del mycket läsa idag för i läslampan har vi en 3W ledlampa och det innebär att den kan vara tänd i 48 timmar innan den har förbrukat en kilowattimma. Det är en väldig skillnad om man jämför med en 40W vanlig glödlampa den kan du bara ha tänd i 40 minuter.
 
                                 Euro insatt lampa fotografering för bildbyråer. Bild av bankirer - 12659823
 
Ja det var väl vad jag hade idag. Lite tunt kanske men sådant är nu livet som pensionär. Jodå det kan allt hända saker, man gör ju vad man vill men är det kallt ute (under 10 plusgrader) då håller vi oss för det mesta inomhus. Nu återstår bara att önska er en fin dag. Var rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
              Krama för barnvänner vektor illustrationer. Illustration av illustrerat ...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela