brittensvardag.blogg.se

Så var det måndag igen

Publicerad 2024-03-18 07:57:00 i Allmänt,

Å kallt är det, minus fyra och en halv grad. Det är väl på gränsen vad penséer och påskliljor klarar men än så länge så ser de ut att leva. Men det får inte bli kallare för då klarar de sig nog inte. Men nu har vintern visat att den finns och att den inte är beredd att släppa taget ännu även om den är rejält försvagad. Men ljuset, ljuset är fantastiskt, redan vid kvart över fem kan man ana ljuset borta i öster. Det är en härlig tid nu.
                               Varm Och Kall Symbol Sol Snöflingasymbol Stock Illustrationer ...
Igår gjorde vi inte så väldigt mycket. Jag smälte lite kokosfett och hade i lite jordnötter och solroskärnor. Den där röran lade jag de nu tomma kokosskalen som hänger i lönnen utanför mitt sovrum. Sedan var vi ute och grävde upp tulpanlökarna som vi satt och som nu började sticka upp. Ja inte lökarna utan det gröna som kommer ur dem, det som bli till en vacker tulpan. De där lökarna satte vi i en kruka på altanen istället för annars hade rådjuret kommit och ätit upp dem om ett par dagar när de vuxit till sig lite mer. Vi skulle ju naturligtvis ha grävt upp dem redan i höstas men då visste vi inte var de var.
 
                       Tulpanlökar (37 bilder): när ska man plantera dem och hur man odlar dem ...
 
Jag lagade lite middag också såklart. Det jag hade tagit fram var lövbiff så jag strimlade ner det och gjorde lite kinesrestauranginspirerad mat. Så skall jag sätta namn på det där så säger jag; Strimlad biff med grönsaker. Maken fick ris och jag åt blomkålsris. Blomkålsris är något så enkelt som grovroven blomkål som man bara snabbt förväller i lite lättsaltat vatten.
 
                               Kan vara en bild av snabbstekning och biff
 
Idag har Maken beställt snabbmakaroner och stekt falukorv och det kan han väl få. Vi som åt pasta ett par tre gånger i veckan förr äter kanske pasta en gång var fjortonde dag numer. Det är i och för sig lättlagat men vansinnigt mycket kalorier och kolhydrater i pasta så jag som inte behöver vare sig det ena eller andra  får i möjligaste mån avstå det där och istället för att laga två olika middagar varje dag så går vi en gyllene medelväg. Vi äter samma protein, kött, fisk och så vidare men lite olika kolhydrater. När Maken äter ris äter jag blomkålsris men har vi potatis äter jag det. Dels mättar det bra och sedan är det vare sig tillnärmelsevis lika mycket kolhydrater och kalorier som ris och pasta. Men idag skall jag faktiskt äta pasta också för jag är riktigt sugen på det men det blir också resten av blomkålen och morötterna vi hade i lördags. Men en deciliter skall jag unna mig i alla fall. 
 
                             5 lättlagade och goda recept med falukorv | Allt om Mat
 
Idag har vi inget på agendan så jag skall leta fram en ny bok tänkte jag för den jag började på igår morse tog slut igår kväll. Den var bara på knappt trehundra sidor så det var en sådan där bra mellanbok. Idag tror jag att jag skall ta tag i en på 6-700 sidor så den räcker i morgon också. 
 
                               Bok Tjock Bibliotek - Gratis foto på Pixabay - Pixabay
 
Elen är oförskämt dyr idag så när jag avslutat här skall jag tända i kaminen så jag kan stänga av luftvärmepumparna.
 
Nu får ni ha det så bra och vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
 
             Lilla Solberga: KRAM
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela