brittensvardag.blogg.se

Så var det soppdag

Publicerad 2024-03-21 08:19:41 i Allmänt,

Alltså torsdag, ärtsoppedag och just ärtsoppa blir det idag. Förmodligen årets sista ärtsoppa för nästa vecka går vi in i april och då är det bara fyra soppdagar kvar på denna sidan midsommar. Blir det en kall maj kanske vi äter soppa då med men jag ställer mig inte och kokar ärtsoppa till flera gånger, så roligt skall vi inte ha.
 
                                     Kan vara en bild av bakade bönor
 
Vad gjorde vi då igår? Jo vi gjorde just ingenting. Tog en liten promenad såklart, jag måste ju nå mitt nya mål, 4000 steg per dag. Jag har haft som mål att gå 1000 steg första året, andra året satte jag upp ett mål om 2000 steg om dagen. Nu tänkte jag 3000 steg men det har mst blivit 4000 steg så det skall jag försöka fortsätta med. Går man upp och ner för backen här, den är 800 meter, så blir det ungefär 3000 steg och sedan skall man titta lite efter posten, hämta lite ved och kanske gå ut med komposthinken. Sedan blir det lite gående innomhus med dammsugare, blommor som skall vattnas och en tvättkorg som behöver tömmas. Så jo, det brukar bli runt tusen steg här hemma. Det är skillnad på när jag jobbade, då var jag glad om jag kom upp i 700 steg om dagen. 
I övrigt så löste vi bara lite korsord och läste. Inget speciellt var det på TV:n heller. Jag såg nyheterna men sedan fortsatte jag läsa så idag är det läge att börja på en ny bok.
 
                              Promenad och annan vardagsmotion
 
Idag funderar vi också på att åka ner och handla lite. Jag behöver inte så mycket, lite mejeri, äpplen, potatis och morötter bara. Sedan är det lite småsaker som potatismjöl, salladsdressing och ägg. Lite mer bubbelvatten behöver vi också men i övrigt är det nog inte så mycket. Frågan är om man skall åka på förmiddagen eller om man skall åka så man är nere efter fyra för då har butiken kundkväll med lite andra extrapriser. Ibland är det saker man ändå skulle handla och ibland är det bara saker man inte behöver. Jag får helt enkelt kolla upp det. Men det gör jag när jag skrivit klart här. 
                                  Sun PNG
Å kalr det är jag väl snart för den delen men jag måste kolla elpriset också fast jag vet att det är högt idag med för det är alldeles vindstilla. Jadå, ungefär som igår fat idag med två toppar över en krona. Den först mellan sju och nio nu på morgonen och den andra mellan fem och sju ikväll. Vilken himla tur att jag bara skall värma lite ärtsoppa då. Då snuvar jag vattenfall på de pengarna. Kanske har det klarnat upp lite då också så solpanelerna producerar lite el också. Visst är det härligt nu när solen är uppe längre än det är mörkt. 
                               sol, ícone de raio de sol png transparente 9664099 PNG
Ja nu har jag inte mer idag. Nu skall jag gå ut en liten sväng före frukost för de som vet säger att man bränner fler kalorier på fastande mage än med full så jag brukar ta den där promenaden före frukost. Jag önskar dig en fin och bra dag. Var rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
              Lilla Solberga: KRAM
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela