brittensvardag.blogg.se

Söndag morgon

Publicerad 2024-03-24 07:36:41 i Allmänt,

Och jag har redan varit vaken en timma. Men jag drog mig en stund, klev sedan in i en iskall dusch sedan snabbt på med kläder och fixa till en mugg te. Så nu är jag varm igen. Så kan man också starta en morgon i Mars. Lite lätt regn är det här hos mig så jag är så nöjd med att vara inne. Har suttit en stund och tittat på två ekorrar som utför en sällsam dans i björken utanför mitt ena köksfönster. Sedan skuttar de över till lönnen och försöker ta sig in i fågelholken som sitter där men där har de att göra för ingångshålet är stålskott så att inte Kurre och Hacke skall komma åt ägg och ungar till den som bosatt sig där. Kurre får hålla till godo med den gamla holken som sitter i tallen nere vid lillastugan, den är rensad och klar så det skall inte vara några problem.
 
                                     grafika-gify-kartki: . Zwierzęta: Wiewiórka Pospolita - Squirrel. png
 
Igår var vi som sagt borta i Bollebyggd på ett litet påskevent hos vår isländske fiskhandlare. De hade lite provsmakning på isländska produkter och det var såklart gott. Vi köpte vittling och isländska fiskkakor. Två torskfiléer har jag kvar som jag kan koka. Men finns det något godare än stekt vittlingfilé , en potatis och lite citron? Jag tror inte det, det skulle väl i så fall vara mammas köttbullar eller hennes fiskgratäng, den går inte av för hackor den heller.
 
                             Fiskgratäng med räkor - recept | Allt om Mat
 
Söndag ja, vad skall vi hitta på då? Jag vet inte men jag vet att vi inte skall gå ut och såga kubbar av trädstammarna som ligger nedanför köksfönstret, det ena, det som vetter år nordost. Så jag fortsätter väl och läser i boken jag började på igår kväll. Boken av Carin Hjulström läste jag ut i går eftermiddag. Boken jag började på igår kväll verkar inte vara någon höjdare men läsa den skall jag.
 
                                       Knappt en droppe blod - Carin Hjulström - inbunden (9789137158297 ...
 
Men jag sitter också och funderar på vad jag skall ha till middag. Jag tycker jag har haft allting nyss. Kanske gör jag en lasagne eller pizza kanske, det verkar bli något italienskinspirerat i alla fall. Men jag får väl berätta imorgon vad det blev och så får jag söka inspiration i facebookgruppen "Vi som gillar hemlagat". Där presenteras vanlig vardagsmat och mat med tjusiga uppläggningar. Oj, nu kom jag på vad jag inte gjort på länge, en potatisgratäng med köttfärs, champinjoner och purjolök, det blir bra och allt har jag hemma. Igår åt vi i alla fall kotlett med potatismos och rödkål. Det var väldigt gott.
 
                                       Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Samma elpris har vi i hela landet idag, drygt 56 öre i genomsnitt. Lägre fram till klockan 12.00, sedan stiger det över och går inte under 71 öre resten av kvällen.
 
Ja det var vad jag hade idag. Nu får ni vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
          kram | Dianahagel's Blog
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela