brittensvardag.blogg.se

Söndag och solen...

Publicerad 2024-03-17 08:46:06 i Allmänt,

... skiner äntligen igen efter ett par dagar med gråväder, närmare bestämt fem dagar men nu är himlen ljusblå och solen skiner. Det är i och för sikg två och en halv grad minus och det har kommit en halv millimeter snö men vad gör det baraa soilen skiner? Inte ett dugg om ni frågar mig.
 
                                   Sol Sötnos Solen - Gratis bilder på Pixabay
 
Idag gick solen upp redan 06.11 vilket gjorde att man såg att det började dagas redan en timma innan, då släckte jag i alla fall nattlampan i hallen, Solen går inte ner förrän 18,20 vilket innebär att idag är första dagen vi har mer än 12 timmar dagsljus. Tänk er det, halva dygnet är dag, det är underbart. Sedan vet jag att väldigt många mår dåligt på våren i psykisk ohälsa och jag kan inte förklara det men jag mår i alla fall som bäst nu när dagarna blir längre och längre. Å vet ni vad, vi har ytterligare sex timmar att hämta innan det vänder. Det är härligt för då har vi midsommar och förhoppningsvis mår vi bra.
 
                                      Feel in the Blogg » Blog Archive » Midsommarstång tecknad
 
Lite synd är det om påskliljorna och penséerna som jag äntligen fick tummen ur och planterade igår.Men de klarar sig nog även om de ser lite ledsna ut just nu. Visst är det fantastiskt. Speciellt penseerna med sina tunna och fina blad att de klarar en köldknäpp såhär utan att frysa sönder och ligga som ett pulver där de står. Det finns säkert en biologisk, kemisk, fysisk förklaring till det där men den känner jag inte och jag tror aldrig att jag fick lära mig det i skolan heller, det är nog mycket högre kurser som krävs för det och dem har jag inte gått men jag har klarat mig bra i alla fall. Jag har skrapat ihop till livets nödtorft och lite mer än det också så vi kan unna oss lite av livets goda som pensionärer, det är bra. 
                                    Vykort - Birgitta Lindeblad & Döttrar
Jag tog också en sväng med den sladdlösa snabeldraken igår för det behövdes. Jag förstår inte vad allt damm kommer ifrån men det är en hel del kattpäls i behållaren också när man tömmer den. Sedan lagade jag middag men det gör jag ju varje dag så det är inget konstigt eller speciellt. Men jag lagade till en fläskytterfilé eller jag kanske skall säga en urbenad kotlettrad för det är vad det handlar om. Den var i alla fall såpass stor så jag gjorde två olika rätter av den. Halva brynte jag hel och tillagade som en stek. När den var klar skivade jag upp den hoch förpackade den så den tar vi till middag en annan dag. Men den andra halvan skivade jag i centimetertjocka skivor som jag lade i en eldfast form, kryddade med lite salt och peppar och så vispade jag till en sås som jag slög över köttet och slängde in i ugnen på 175 grader. Vad jag hade i såsen? Jo det berättar jag gärna; 2,5 dl creme fraishe, 1,5 dl grädde 1/4 dl kinesisk soja och en liten tesked sambal oelek. Vi åt det till middag igår. Jag åt kokt blomkål och kokta morötter till och Maken åt potatis. Men det blev så mycket att det räcker till en gång till vilket är bra för den dagen har jag kanske inte lust att laga någon mat. det händer då och då.
 
                                  Kan vara en bild av mat
 
Idag har vi lite olika priser på elen. 47 öre längst upp och 57 öre längst ner i landet. Det finns en topp mellan sex och sju ikväll då vi får betala över en krona för en kWh. Men då har vi inte behövt tända några lampor ännu och då stänger vi av luftvärmepumparna för att visa att vi inte accepterar sådana priser. Dagen avslutas på en dryg femtioöring för oss i elområde tre i alla fall. 
 
                                   Smarta vardagstips: Putsa koppar
 
Ja nu har jag nog inte mer på hjärtat idag tror jag. I kylen jar jag lövbiff eller nötytterlår på upptining, beroende på vad det är i påsen, där etiketten ramlat bort så blir det antingen lövbiff, rullader eller sjömansbiff. Mat får vi idag också i alla fall och det är det viktigaste. Ha nu en bra dag, njut av solen och var rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                  nallar kram — Stock Vektor © Chistoprudnaya #8341213
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela