brittensvardag.blogg.se

Torsdagen är redan här

Publicerad 2024-03-28 08:20:34 i Allmänt,

När jag var barn sade vi att detta var Finlands nationaldag, Skärtorsdag. Int skära, para rispa liite. Ja så elaka var vi men på 60-talatet var finländarna lite kända för att ta till kniven om det blev slagsmål. Men det var inte tal om att ha ihjäl någon utan bara märka någon tror jag. 
 
                                Skärtorsdag – nu far vi!! | Feel in the Blogg
 
Igår var vi i alla fall och handlade. Vad det kostade vet jag inte. Det vi köpte på Ica tror jag gick på ett par hundra kronor. Jag hörde henna säga trehunra... men sedan avgick stammispris och pensionärsrabatt så det stannade på en dryg tvåhundring. Vad det gick på inne på Willys hörde jag inte alls men jag skulle tro på åttahundra någonting. Men nu är kylarna fulla och vi har mat för hela påskhelgen. Jag sitter här och funderar på om jag skulle gå ner och hämta den lilla påskhönan med sin lilla kyckling vi fick av svärmor 1978. Jösses det är ju fyrtiofem år sedan. Ja tiden går och vi med dem, så är det. 
 
                                 Twins Creation: RIAPERTURA
 
Vad jag köpte? Nja det vanliga och så lite extra gott för att det är påsk. Men inte ett endaste chokladägg eller skumkyckling fick hänga med hem, bara mat och ett kilo kaffe som var på extrapris. Men sallad, gurka, tomat, paprika, blomkål, rädisor, äpplen, apelsiner, bananer, citroner och päron blev det i alla fall. Potatis, lök och vitlök samt blomkål och morötter. Kött och fisk har jag i frysen så ni ser, vi överlever Påsken om det bara hänger på maten.
 
                                 Pinky incontra la befana - Cuneodice.it
 
Vad vi gör idag vet jag inte riktigt. Vi har inget planerat. Påskpynta skall jag inte fast som sagt, jag tar upp den där lilla porslinspjäsen. 
Igår åt vi i alla fall Svensk husmanskost. Köttbullar, potatis, sås och kokta morötter och en liten sallad. Att det var gott behöver jag väl inte säga. Idag blir det betydligt enklare mat, det blir potatis och purjosoppa, kanske gör jag mig till och steker ett par pannkakor till det, men det är inte säkert, Orsa kompani lovar inget bestämt. 
 
                                  Kan vara en bild av ossobuco
 
Skall vi ta elpriset idag också kanske, det var någon som undrade. Elområde 1-3 har samma pris, 44 öre i genomsnitt och ni i fyran får betala 46 öre. Det handlar i alla fall bara om ett par ören och spolar ni ett par liter vatten mindre, värmer eller lagar mat i micron istället för att använda spis och ugn så har ni tjänat in de däe örena. Från klockan fyra i morse har priset stigit med ett par-tre ören varjae timma och når sin topp klockan tio då vi betalar 64 öre. Sedan sjunker priset igen till 28 öre klockan femton och sedan stiger det igen. Men som högt är priset klockan 17.00 då vi får betala 51 öre per kWh. Sedan sjunker priset sakta med ett öre eller två och avslutas på 28 öre. Vad vi får betala i morgon får vi se då.
 
                                     Sankt Hans aften | Grundejerforeningen Horsens Syd
 
Ja det var vad jag hade idag. Inte så mycket kanske men nu skall jag i alla fall ta mig en tur ner och upp för vår 800 meter långa backe. När jag kommer hem blir det frukost. Idag och ett par dagar framåt skall jag äta risgrynsgröt istället för havregrynsgröt. Men jag tar nog en knäckemacka eller morot till så jag får lite fibrer. Nu får ni ha en bra dag och vara rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan. 
 
Kramiz
                  Bloggis | Påsk, påskägg och påskharen
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela