brittensvardag.blogg.se

Grön tisdag

Publicerad 2024-05-07 08:31:41 i Allmänt,

Varför skriver jag så nu då? Jo därför efter regnet igår så ser men på riktigt den där vackra grönskan. Mättat ljusgrön. Den där färgen man bara får uppleva under en enda vecka på våren när allt är nytt och fint, allt har precis nått sin fulla mognad. Om bara en vecka eller så har alla löv antagit en mörkare ton och då tycker inte jag i alla fall att den är så vacker. Men den här späda gröna färgen är så vacker. Det här är absolut den bästa tiden på året. Tack och lov fick vi ingen frost i natt som de varnade för. Det hade varit synd för då hade det nog inte blivit några plommon. Nu finns det hopp om en skaplig skörd i augusti. Det gör mig glad.
 
                                    #1933. De är så goda?? –och vackra?? - Fotosidan
 
En annan sak som glädjer mig väldigt är att den svartvita flugsnapparen har flyttat in i holken som vi satt upp i lönnen och i år var det ingen talgoxe eller blåmes som fick sina häckningsplaner förstörda. Nej för vi satte upp två nya holkar i slutet av april, faktiskt på Valborgsmässoafton och redan den första maj såg vi den svartvita snapparen här för första gången. Å runt midsommar hoppas vi på en hel massa nya små fåglar som kommer tillbaka nästa år. Fast talgoxen och blåmesen har vi hela året och det är så roligt att både höra och se de små liven.
 
                                      Svartvit flugsnappare
 
Nu skall jag berätta, igår gjorde vi ingen nytta alls. Maken var i och för sig nere och fyllde på fröautomaten och jag lagade middag men i övrigt så gjorde vi ingen nytta alls. Vi bara njöt av ledigheten. Men det kan man ju inte hålla på med i tre fyra månader därför har vi funderat på att åka ner till det STORA blågula varuhuset i Halland idag. Men vi åker inte förrän i eftermiddag. Vi vill inte trängas med alla andra som nästan har lite panik i blicken. Det är lagom att komma dit runt halv fyra, fyra när alla andra åker hem för att fixa middag. 
 
                                          "menu chalkboard" fichier vectoriel libre de droits sur la banque d ...
 
Vi har inget vi behöver på någon lista eller så utan vi åker bara ner för att. Sedan blir det säkert så att man hittar en hel massa saker man "behöver".  Lite choklad till Maken och kanske ett par nya byxor till mig. Ja vi får helt enkelt se vad det blir. Kaffe, te, frukt och grönt blir det säkert, det brukar man kunna få till ett bra pris därnere. Likaså ägg, det har jag bara tre kvar, Hittar jag inte de ekologiska så får det vara, det är inte alltid de har dem.
 
                                       Näringsvärde Ägg – Näringsinnehåll [Lista och Fakta] - Foodtrotter
 
Elen är dyr så det undviker vi att använda idag också. Men vet ni att solen går upp klockan fem på morgonen nu och ner Kvart över nio på kvällen. Det gör att vi har minst 16 timmar dagsljus. Det är väl underbart! Runt midsommar blir det 18 timmar så den bästa tiden är absolut just nu. Det tycker i alla fall jag.
 
                                            Bild ljus - Skriv Ut Gratis Bilder - Bild 28301
 
Ja det var vad jag hade idag. Men jag vill be dig om att trycka på knappen med grönt hjärta här nedanför. Det är numer enda sättet jag kan se att ni läser. Om ingen läser skriver jag inte längre här, då kan jag lika gärna skriva i ett skrivhäfte, sådana har jag många.
 
Var nu rädd om dig och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan. 
 
Kramiz
           
            Pressat! Om sliddersladder och verkligt viktiga nyheter i din tidning ...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela