brittensvardag.blogg.se

Så var det lördag igen

Publicerad 2024-05-04 08:14:59 i Allmänt,

Koltrasten sjunger så fint längst upp i toppen på en gran, det är långt ifrån den högsta, men den hörs. Nu är det en härlig tid fast sömnen blir lite sisådär. Å ena sidan är det för varmt, å andra sidan när man tagit av täcket eller filten, då är det för kallt. Eller rättare sagt, svalt. 
 
                               VEM/VAD GÖMMER SIG UNDER TÄCKET? - YouTube
 
Människan är en konstig mackapär, aldrig riktigt nöjd, molnigt är det också,  och i eftermiddag har de sagt att det kan komma en eller ett par regnskurar. Men det behövs kanske för dessa dagar med sol och värme har torkat upp åkrar och ängar rejält. Men enda sedan jag var barna har jag hört att man sagt att det kan väl regna på natten och vara sol på dagen. Men vädret gör som dedt vill och det är bara att anpassa sig. 
 
                                 Förmågan att anpassa sig efter nya förutsättningar - det nya normala ...
 
Igår var vi flitiga. Alla grenar kapades upp och ladestill torkning. Sedan sågade vi upp de stammar av björk och gran som vi hade fällt i vintras. Därtill han jag klyva en dryg halv kubikav björkkubbarna så nu är andra halvan kvar och vi har sedan granen att klyva, men det tror jag att jag också hinner idag. Jag klyver och Maken staplar upp veden. Men nu är stället under köket fullt, vedboden är full så nu får vi lägga resten på altanen på lillastugan. En kubik har vi redan fyllt upp så det vi har kvar blir väl en kubik till skulle jag tro. 
 
                           Så staplar och lagrar du din ved - vedbearbetning med HORNBACH
 
Igår åt vi mat jag hade färdigt i frysen. Det var en kotlettrad, benfi sådan, i en riktigt god sås. Till det kokte jag ris och så en sallad till mig såklart. Maken fick en halv tomat på sin tallrik och den låg i alla fall inte kvar när vi dukade av. Vad vi skall ha idag vet jag inte riktigt. Jag hittade lite rester av pasta i frysen och ett paket bacon som blivit över. Så om jag hackar en lök och ett äpple och fräser på det tillsammans med baconet, blandar med pastan och slår en mjölk och äggblandning över det och gör en typ av pannkaka av det hela så har vi middag idag också. En sallad eller rivna morötter till det så är man hemma. Så får det nog bli. 
 
                                    Kan vara en bild av snabbstekning
 
Elpriset går inte över 41 öre i eftermiddag och såpass mycket el kanske våra solpaneler producerar trots regnet så det räcker till ugnen och spisen. Även om det inte räcker så har vi utnyttjat panelerna ordentligt i alla fall den här veckan när jag klyvt all ved.
 
                                     Marie-Helene
 
Men har ni sett vad vackert det är ute nu. Denna nya späda grönskan. Hos mig blommar den Norska brudspirean, plommonträden och till och med smultronen börjar blomma. Ett par vitsippor har jag också kvar och sedan lyser ju maskrosorna som små solar i både grusgång och gräsmatta.
 
                                       Fyra recept med maskrosor
 
Ja det var väl vad jag hade idag. Nu skall jag gå ut på en promenad så får jag rört lite på mig före frukost idag också. Var nu rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen om ni vill och kan.
 
Kramiz
                Zwei niedliche Teddy-Bären umarmen — Stockvektor © seesawname #130057102
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela