brittensvardag.blogg.se

Hosianna.....

Publicerad 2014-11-30 08:02:03 i Allmänt,

....Davids son, välsignad vare han.
Ja så börjar en av de vackra adventspsalmerna. Men mina tankar rör sig mer åt en annan gud eller snarare gudinna, Aurora. Hon som är morgonrodnadens gudinna och som nu visar upp sig i sin vackra vinterklänning, Den är mjukt gråblå med rökgrå slingor som blandas med en förunderlig blandning av rosa och orange och färgerna förändras hela tiden och böljar fram och tillbaka. Kjolen blir vidare och vidare samtidigt som färgtonerna blir ljusare och ljusare tills hon får ge vika för dagen när hon kommer med sitt ljus.
 
Kommer ni ihåg att jag för ett par dagar sedan talade om att göra listor på allt som behöver göras? Ja för att få lite struktur i detta sammelsurium av måsten. Idag tänkte jag gå vidare i listans underbara värld. För vare sig du gör en lista rakt upp och ner eller en sådan där fin med små rutor att kryssa i så kan man dra ett tjockt strek över. Vi har ju lärt oss att på listan, från början, infoga saker som redan är klara. Detta för att vi skall lura oss själva och kunna känna "bra, jag är igång". Nu skall vi alltså lära oss att dra streck över saker vi anser att vi måste göra. Baka pepparkakor t ex. Det finns utmärkta, jättegoda i affären skall jag tala om. Lägga lutfisken i blöt, göra sylta och leverpastej, koka karameller och göra små tomtar i marsipan. Detta finns också färdigt. Nej, gör bara de sakerna du mår bra av. Jag älskar ju att baka så därför satsar jag på julens bröd, inklusive sötebrödet, alltså lussekatter t ex. Sillen köper jag färdig numera när vi inte är så många men Jansons frestelse gör jag. Knäcken kokar jag också för det har jag inte hittat någon, Ja då kan man göra. 
 
Igår såg jag en bra reklam på TV. Ja bra, för den visade på en man som inte lyckades trassla upp ljusslingan bl a och meddelandet var "det blir jul ändå". Vem som var avsändare till reklamsnutten? Har inte en aning men jag tyckte att det lilla meddelandet var så bra så det var det jag tog fasta på.
 
Jag tänder det första av fyra ljus och önskar dig en skön första advent. Och du! Igen, GLÖM INTE BLÅSA UT LJUSET NÄR DU LÄMNAR RUMMET,
 

Kommentarer

Postat av: Ulrica

Publicerad 2014-11-30 09:38:04

Fick en längtan till det vackra Norrskenet när du beskriver Aurora.
Vill minnas att det heter Aurora Borealis på latin...
Visst ska vi stryka tjocka mentala linjer i listan över alla måsten i jul. Ge utrymme för det som ger glädje och känns lustfyllt. Tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela