brittensvardag.blogg.se

Mors Dag 2015

Publicerad 2015-05-31 09:53:49 i Allmänt,

 
Ja söndag är det och Mors Dag. Eller som min framlidne svärfar sa, ännu en handlarnas dag.
I vår familj säger vi som så, att varje gång vi träffas är det Mors och Barnens Dag. Det hela grundar sig i att vi försöker att ALLTID vara hövliga mot varandra och visa respekt. Det är lika okej med en blomma eller ½ kg kaffe när man än möts istället för att komma just en Mors Dag. Om man uppför sig ordentligt mot varandra behöver man inte komma med blommor och presenter just på Mors Dag. Det gör bara den med dåligt samvete.
 
Men, har du barn med dåligt samvete som kommer med blommor och/eller presenter denna dag så försök att vara glad för att du i alla fall har uppfostrat dem så väl att de har vett på att skämmas och få dåligt samvete.
 
Men det kanske inte är fel på barnen, det kanske är DU som gjort fel. Hemska tanke!
Har du fördelat din kärlek lika mellan dina barn eller är det så att någon kommit i kläm så att säga. Kanske har du träffat en ny man när barn nummer två eller tre varit relativt nyfödd. Du kanske blivit stormande förälskad och kanske har ännu ett barn kommit till som blir en ny kelgris. Hur blev det då med den som var nyfödd vid förälskelsetillfället. Fick han/hon den uppmärksamhet den förtjänade? Inte i alla familjer vet jag, Eller är det kanske så att ett barn varit mycket sjuk som liten och syskonen har fått stå tillbaka? Det där blir gärna en spiral där de mindre krävande barnen kommer längre och längre bort från dig som förälder. Då är det synd om er alla för då har inte någon av er fått vad ni behöver.
 
För att få kärlek måste man ha förmågan och viljan att ge kärlek. Så ge vad du kan och ta emot vad andra kan ge. Utan pekpinnar som "Jag tänkte jag skulle skickat en karta ifall du glömt adressen" eller " Jasså du lever, jag trodde nästan du hade dött eller i alla fall emigrerat". Sådana fraser skapar avstånd, jag lovar. Kanske är det också så att barnen väntar på att DU skall höra av dig. Du kanske bara ringer när du är sjuk eller behöver hjälp eller ännu värre, du kanske inte ringer då heller och då har du gett barnet en dubbel börda. Känslan av övergivenhet och dåligt samvete för att han/hon inget visste.
 
Ja vi kan bara konstatera att det här med relationer är jättesvårt. Så då har jag bara ett visdomsord att ge er som jag och maken fick då vi gifte oss. "Var mot varandra som du själv vill bli bemött". Och får du inga blommor så delar jag med mig av buketten jag fick när jag fyllde 50.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela