brittensvardag.blogg.se

Tack, tack, tack

Publicerad 2018-08-08 08:43:14 i Allmänt, Sticka, garn,

 
Ett ord som inte alls är överskattat, tvärt om faktiskt. Ibland önskar jag att det fanns ett ord som var starkare än bara detta lilla, tack. Ungefär som stor, större, störst, tänk vad bra det hade varit. Då hade jag på ett enkelt sätt kunnat framföra mitt, ja också vårt, hjärtinnerligaste tack för en mycket trevlig eftermiddag hos kusin Sonja och hennes man Gerry i Vinberg.
God mat fick vi också. En italiensk rätt med tagliatelle i botten och ovanpå det en historia på lövbiff, champinjoner, tryffel, lite lök tror jag och en skvätt grädde. Allt toppat med lite basilika och en liten söt och god tomat. Till det en sallad på babyspenat, mer söta och goda små tomater, melon och fetaost, allt toppat med lite tryffelolja.
 
Som sagts, jättegott. Krydda sedan allt med trevligt sällskap, härlig miljö, vackert väder och inte minst, lyxen av att äta gott och inte behöva ha gjort ett dugg för att få något i sig heller. När vi åkte hem nästan skämdes jag över att vi stannat så länge, drygt fem timmar, men tiden gick så fort och vi hade så trevligt. Därtill fick jag ett meddelande på Messenger nu på morgonen att de tyckte att tiden gått för fort så det gjorde kanske inget i alla fall.
 
                        Bildresultat för härvor med ullgarn
 
En annan bra sak var att jag fick en hel kasse med ullgarn med mig hem. Tänk er att få en sådan skatt. Det är nog få förunnat. Lite grann känns det som att ha vunnit högsta vinsten. Nu har jag, om inte förr, garn så jag kan sticka raggsockor, vantar och mössor hela vintern. Men skulle det nu händelsevis vara så att det finns någon därute som vill ge mig mer så tar jag tacksamt emot. Som tack stickar jag så klart ett par sockor till givaren.
 
Vad som är så bra med dessa härvor är att det kan engagera hela familjen. Visst, jag kan gå ner i förrådet och hämta mormors gamla garnvinda men det är så mycket trevligare att ha dottern eller maken där framför sig medan man nystar. Man kan sitta och småprata om ditten och datten och har man tur kan man lösa ett och annat problem också. Lite funderingar runt ett korsord eller reflektioner runt ett TV- eller radioprogram. Så även om du inte stickar själv, köp ett par härvor eller karda och spinn själv. Sedan kan ni sitta där två stycken och nysta och småprata i lugn och ro. Vill ni sedan ha hjälp med att sticka, ja då sitter jag här.
 
Idag hade vi tänkt oss en tur till Borås igen för att hämta våra pass men så säger de att det kan bli upp till 35 grader fram på dan och då vill man helst inte göra något. Därtill hade vi tänkt oss till IKEA i eftermiddag men vi får se hur det blir med det.
 
En sak är säker, blir det så varmt så lagar inte jag någon middag idag. Då får det bli en tallrik kräm med mjölk och en macka mitt på dagen sedan så tar vi något med protein fram i kväll någon gång. Får man tro SMHI så skall resten av veckan ligga på mer moderata temperaturer runt 20-25 grader. Likadant skall det tydligen bli nästa vecka och därtill några välbehövliga skurar med regn. Men vi skall inte gå händelserna i förväg utan ta en dag i taget.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela