brittensvardag.blogg.se

Inredning

Publicerad 2018-02-18 08:07:06 i Allmänt,

 
Nu är det inte så att jag skall tala om Jing och Yang rummet eller att det kan vara jättesnyggt med cerisa, eller limegröna kuddar i en grå soffa. Inte heller skall jag tala om det energiosmarta i att sätta en stor möbel framför ett element. Allt det kan säkert någon annan mycket bättre än jag. Nej, jag funderar närmast på hur jag är inredd i huvudet. Jag kan inget om det heller, det skall man nog tala med en hjärnkirurg eller en neurolog om. Nej, jag tänker närmast på det där lite mer allmängiltiga eller hur jag skall uttrycka det.
 
Ibland säger man ju som så att "jag undrar hur han eller hon är inredd i huvudet". Det uttrycket har du väl både hört och läst om, eller hur? Hur som helst, det var med anledning av vad jag såg och vad jag tänkte när jag såg som jag tänkte prata om. Klart som korvspad eller ..?
 
Så här var det. När jag hade gått upp och fixat till mitt te, kokat min mannagrynsgröt och precis skulle sätta mig vid matbordet jag tänkte, (Jag skall kanske tala om att det precis hade börjat ljusna också.) jösses vad jag är ambivalent.  Ordet i sig är inte alls främmande för mig men tanken gick liksom före synen. För vad jag såg var i alla fall ett rådjur på den lilla gräsmattan som gränsar till tomtgränsen. Första tanken borde varit, stackars krake, har du svårt att hitta mat? Andra tanken borde varit, vad du är vacker! Tredje tanken kunde varit, du ger sjutton i mina växter! Sedan skulle jag ju kunnat tänka, hoppas inte det är flera djur och att de inte hittat en ny väg över vår tomt och alla våra lökväxter som vi nu väntar på. Istället är min första medvetna tanke, AMBIVALENT. Precis när jag tänkte ordet tog jag mig till att öppna fönstret i ett försök att skrämma iväg djuret/ (-en). Jag lyckades i mitt värv och det var hela fyra rådjur som snabbt skuttade iväg.
 
Nu när det ljusnat så ser jag att de gått och letat mat. De har krafsat undan snön i jakt på lite lava eller torrt gräs. Djuren har det inte lätt när det blir en sådan här vinter med snö som töar och sedan fryser innan det kommer ännu mera snö som tinar och fryser. Men när det gäller snön är jag i alla fall inte ambivalent. Nej, där är tanken klar som kristall av ädlaste sort, Jag tycker inte om snö! Jag vill inte ha snö! Bort! Bort! Bort!
 
Nej, här gäller det att skingra tankarna. Igår bakade jag och idag tänkte jag sticka. Jag gör inte nytta här hemma. Det mesta sköter familjen om. Tvätt, städ, disk och matlagning delar maken och dottern på medan jag är på jobbet. På helgen brukar jag ta över matlagningen men sedan ägnas tiden år böcker, bakning och handarbete.
Här är ett axplock av vad jag gjort sedan nyår.
 
Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.
Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.Britt Hellmans foto.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela