brittensvardag.blogg.se

Där fick jag...

Publicerad 2018-01-28 08:54:47 i Allmänt,

 
... här satt jag och orerade om ljusa mornar och soluppgångar igår. Jag kände mig smått lyrisk över vädrets tillstånd och jag anade vår i luften.
 
Kanske hör dagens väder också till våren. Annars skulle det nog mest klassas som en typisk göteborgsk vinter. Temperatur strax över nollan, blåst och snöblandat regn. MEN, det viktigaste kan ingen ta ifrån oss, LJUSET!
 
                      
 
Nej jag skall inte fortsätta och babbla om ljusets glädje om hur gott det gör oss. Jag skall faktiskt inte ens tala om vår-depressioner och psykisk ohälsa. Nej, istället skall jag tala om en annan sak som det finns gott om nu.
 
Egentligen finns det väl hela året numer, när vi har en så global handel med hela världen men nu är de som bäst. Vad talar jag då om? Vi kanske skall ta det stegvis så att vi får suga länge på karamellen. De är ibland små, som pingisbollar ungefär och ibland är de stora som riktigt stora bifftomater. Alla har de en relativt rund form men en del är lite ovala medan andra är lite tilltryckta och antagit en mer ishockey-puck liknande form. De jag gillar allra bäst de är det högsäsong på nu. Mörkt och kraftigt orange ligger den här bredvid mig i väntan på att få en lite mer rumsvarm temperatur, men inte för varm, jag gillar dem med lite kyla i.
 
                     
 
Citrusfrukter i allmänhet men blodapelsiner i synnerhet. Dessa handstora frukter med sitt söta med en dragning åt syrliga innehåll. Åh, så goda de är! De kan  njutas naturella precis som de är, de kan pressas till en god juice, man kan filea dem och låta dem dra i en god citruslikör, lägga dem på en liten ihoprullad crepe, flambera och njuta med lite god vaniljglass. Man kan göra en dessertsoppa på dem, ha dem när man bakar och lagar mat. Man kan tillochmed ha dem när man städar har jag hört men då lär tydligen kusin citron vara bättre. För att inte tala om marmelad, gärna i kombination med aprikoser eller lite ananas som det också är lite säsong på om man får tro butikernas utbud. Den kan sedan njutas med nybakade scones och en mugg te medan man kurar ihop sig framför brasan en mörk och otäck kväll. Genast ter sig världen lite mer välvillig och man kan glömma världen därutanför.
 
                  
 
Så har du inget annat för dig idag så trotsa vädret och bege dig till närmsta affär och köp ett eller ett par kilo av dessa vitaminbomber som kan njutas i överflöd. Min har jämnat ut sig alldeles lagom nu så nu har jag in te tid med detta längre. Först en blodapelsin och sedan blir det mösstickning. När den är klar väntar ett par lovikkavantar på att färdigställas, sedan blir det fler mössor och till slut några par sockar och ett par mössor till.
 
                                 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela