brittensvardag.blogg.se

Mors dag

Publicerad 2018-05-27 08:49:02 i Allmänt,

 
Ett knepigt påfund som säkert var rätt tänkt från början. Dagen inrättades redan 1905 i USA. En kvinna arrangerade en minneshögtid för sin mamma som gått bort ett år tidigare. Denna minneshögtid hölls i byns lilla kapell och alla som närvarade fick en vit nejlika, blomman som varit kvinnans mors favoritblomma.
 
                                    
 
I Storbritannien har det funnits en mer folklig tradition sedan 1607. Då var tanken att barnen som arbetade hemifrån skulle få komma hem och träffa sin mamma denna enda dag på året. Då var det inte tal om hemmaboende barn vid 24, nej barnen slussades ut redan vid 5-6 års ålder för att tjäna som lill-piga och dräng.
 
I Sverige firades dagen först 1919. Det var en kvinna som hette Cecilia Bååt-Holmberg som tog initiativet. (En kvinna med dåligt samvete får man förmoda). Men det var först många decennier senare som firandet tog fart på allvar och var då helt koncentrerad på kommersiell vinst. (Något som för övrigt gäller för Fars dag också.)
 
I min familj brukar vi inte fira dessa två dagar då vi har mors och fars dag varje dag. Det har vi på det viset att vi varje dag önskar varandra fin dag och att vi skall vara rädda om oss, ta vara om oss och att vi älskar varandra. Det går inte en enda dag på året då inte jag och min mamma hörs av på något sätt. Oftast på telefon men också vid personliga besök eller ett kort meddelande på Messenger. Likadant är det mellan oss och vår dotter.   
                   
Visst händer det att jag har med en blomma till mamma men inte för att det är någon särskild anledning utan för att jag vill. Senast var för en vecka sedan eller har det redan gått 14 dagar? Hur som helst, liljekonvaljerna var nya så jag plockade med en liten bukett som var lika välment som en köpt bukett. Men visst händer det att jag köper en blomma också. En fin azalea framåt jul och frasiga fina tulpaner efter jul eller blåklint till midsommar för det är inget jag får att växa härute i skogen
 
                      
 
Idag blir kanske ännu en dag i lättjans tecken. Varmt verkar det bli i alla fall. Redan klockan sju visade termometern på +17,4 grader så det börjar bra. Till middag får det bli potatissallad och grillade karréskivor. Lite grönsaker till det så blir man mätt idag också. Gubben fortsätter kanske klyva ved och jag fortsätter med mitt till synes eviga sockstickande. Men det är så avkopplande, en massa tid till reflektion får man också för att inte tala om en massa tid att lyssna på radion. Radion som är bättre än TV:n tycker jag. Finns det inget på den kan man alltid lägga i en skiva med go musik.
 
Frukosten är sedan länge avslutad, ingen gröt idag men väl grekisk hallonyogurt med granola, en rågfralla och en mugg te. Det är den muggen som behöver fyllas på nu så därför sätter jag punkt nu.
 
                           
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela