brittensvardag.blogg.se

Pingstafton

Publicerad 2018-05-19 08:40:38 i Allmänt,

 
Mitt i hänryckningens tid ligger den, även om den numer är en dag kortare. Ja inte själva aftonen då för den är 24 timmar som den alltid har varit men hela pingsthelgen i sig. Ni minns väl att annandag pingst fick stryka på foten och bli vanlig vardag för att  sjätte juni som förut varit svenska flaggans dag och vanlig vardag blev Sveriges nationaldag och helgdag. Så var det i alla fall. För i fyrkantiga Sverige kunde man inte lägga till en röd dag hur som helst. Nejdå, man fick byta en helgdag mot en annan helgdag och en större del av svenska befolkningen förlorade på det eftersom pingsthelgen ligger fast och annandag pingst alltid var en måndag och en röd dag. Det medan sjätte juni är rörlig och då och då infaller på en, för de flesta, ledig dag. Alltså lördag eller söndag. I år är Nationaldagen på en onsdag så man får bekymret om man skall vara ledig de två dagarna före nationaldagen eller de två dagarna efter. Jag skall vara ledig, ha semester de två dagarna före, eftersom de är de mest slitsamma dagarna på veckan. Dagar jag sällan kan gå hem i tid.
 
                                    
 
Men idag är det alltså pingstafton. Många är det som denna dag har lovat varandra evig kärlek och trohet. Ganska få är det nog som lyckats hålla det löftet men såklart inte fler än det är som lovar samma sak andra dagar. Men visst är det en dag som lämpar sig ypperligt för bröllop. Vackert väder, varmt, späd och fin grönska, konvaljer och syrener står i blom och hela världen runt mig doftar ljuvligt och det nyser jag på.
 
Ett par som gifter sig idag och som rönt en viss uppståndelse och uppmärksamhet även här, är vigseln mellan prins Harry av Wales och miss Meghan Markle, skådespelerska från USA. Ett val av gemål som rönt en viss uppmärksamhet eftersom damen i fråga varit gift förut och är äldre än prinsen. Hela 36 år gammal men tack och lov barnlös. Eftersom hon varit gift förut och även barnlös i det äktenskapet kanske man inte skall vara så glad för det.
 
                    
 
Jag roade mig med att googla på damen ifråga och fastnade för en artikel som berättade att den blivande prinsessan kommer att stå i Madame Tussauds vaxkabinett och att dockan av henne kostat 1,5 miljoner kronor att tillverka. Tacka sjutton för att inte du och jag fått plats där.
 
Vad vi skall hitta på att göra denna dag har jag nästan ingen aning om inte heller vad vi skall äta. Jag har inte varit med och handlat den här veckan så något extra gott blir det inte. Min familj pratar om broccoli och blomkålsgratäng eftersom vi har en nästan vissen bukett broccoli som älsklingarna köpte förra veckan eftersom den var billig. Det är bara det att jag har ingen lust att vare sig laga eller äta gratänger när det är varmt som idag. Jag hade hellre lagt något gott på grillen.
 
                    
 
Göteborgsvarvet lär visst också gå av stapeln idag. En halvmara på 21 km som går runt Göteborg. Det har det gjort sedan den 7 juni 1980, då endast 1800 personer var anmälda. Där sprang bland annat en tobakshandlare från Övre Husargatan, 117 kg tung. Han kom i mål men med sönderskavda och blodiga innanlår. Det var nog årets hetaste dag med dryga 30 grader i skuggan. Året efter var det 2400 anmälda och Ingemar Johansson, legendarisk boxare, 125 kg tung sprang i 25 graders värme.
 
                                     
 
Springer gör inte jag, det vill jag bara säga. Jag har vare sig knän eller kroppshydda till att springa. Nog för att jag kanske borde men nej tack, jag avstår. Men åka ut en sväng i vår fina bil det gör jag gärna. Kanske kan vi åka ner till lilla mamma en sväng och tigga till oss en fika. Jag får kolla i frysboxen om jag kanske har en påse mandelkubbar som är så pass snygga att man kan med att ta med sig en påse.
 
                       Britt Hellmans foto.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela