brittensvardag.blogg.se

Varför har det blivit så kallt igen!

Publicerad 2021-04-24 08:59:00 i Allmänt,

SOL GF - SOL GF söker Sportkoordinator för BoU-sektionenSOL GF
 
Nu hör jag till dem som nöjer sig med 15-20 grader utomhus, jag vill helst inte ha mer. Så häromdagen blev det 15 grader och det var så skönt. På jobbet satt jag med fönstret öppet hela dagen och njöt av småfåglarnas kvittrande i rhodedendron och lagerhägg som står utanför mitt fönster. Människorna som besökte vårdcentralen var glada och vänliga. Lite gjorde kanske tillfället att de skulle vaccineras också men solen gjorde en hel del. En hel dag fick vi njuta av våren. Påskliljor och scilla slog ut och i parken utanför jobbet blommade vårlöken. Det var en härlig dag. På kvällen började det blåsa upp men dagen efter blev också hyfsat solig även om termometern hade fallit med hälften mitt på dagen. Klockan sju den morgonen hade vi minus fyra grader. Brr. Men det blev kväll den dagen också och plötsligt var himlen mörgrå och ur molnen kom både regn och hagel. Dagen efter såg jag att vi klarat oss bra ändå för bara någon mil mer innåt landet hade det kommit snö som blivit liggande tills morgonen. Så skall vi så smått börja summera april så var det månaden när vintern stannade kvar och våren uteblev.
 
Men trots kylan så har det hänt grejor. Björkarna har börjat blomma och stoltserar nu med massor av hängen som om bara någon vecka börjar släppa en massa pollen. I alla fall om det blir soligt och lite varmt. Hur kallt det sedan än är så blommar saker över har jag sett. Vårlöken i söderläge är slut. Snöklockorna som jag glatt mig så åt sjunger också på sista versen. Men tussilago och vitsippor blommar i mängder och mitt i allt ihop finns en och annan blåsippa också har jag slutligen sett. De är inte många men så näpna.
 
Blåsippa - Giftinformationscentralen
 
Vet ni vad, idag hade jag tänkt baka men när jag såg köksbänken lade jag ner det. Det stod kattskålar, i och för sig rena, stvmixer, vattenkokare, vattenflaskor, matburkar, vattenkannor och och kartonger med frukt och kakor. I och för sig inte så svårt att plocka undan men jag hade inte lust. Därtill höll katterna på att riva ner väggen mot altanan för att få komma ut. 
 
Men innan jag började skriva över huvud taget tog jag en titt in på facebook. Det första och enda jag hann titta på var en norsk video. Fyra personer sitter i ett modernt väntrum till en tandläkare. Det börjar med att en men helt ogenerat svidar om från ett par chinos till ett par jeggings. Sedan kommer ännu en ung kvinna in och sätter sig på en stol. Då tar en annan man och knäpper upp sin jacka. Under den har han inget annat en en svart BH. Munterheten börjar sprida sig. Då tar en kvinna av sig mössan. Under den har hon inget hår men en stor tatuering med ett hjärta och namnet Hedwig. Nu fnissas det rejält. Tjejen som nyligen kom tappar sin stora handväska i golvet. Naturligtvis hamnar den upp och ner och när hon skall lyfta upp den ramlar allt ur. Där finns läppstift, ett par trosor, hårborste, mobil, nycklar, en gummipenis och en ask karameller. Tjejen stoppar snabbt tillbaka allt i väskan djupt rodnande. Då reser sig killen med BH:n upp sätter på sin mobil och en Jenka börjar spelas och han börjar dansa. Två benspark åt vänster, två benspark åt höger, ett hopp fram, ett hopp tillbaka och tre hopp fram. Så dansar han ett helt varv runt väntrummet. Där slutar filmen och avsändarens information kommer upp. Vet ni vad det var? Gissa!
 
Jenka – The Little Food Blog
 
Nej jag skall inte avslöja det riktigt ännu. Ni skall få suga på karamellen en stund. Under tiden skall jag tala om att när jag löst Melodikrysset skall vi åka ut en stund. Jag trodde vi skulle åka till Landvetter men dottern och maken har sagt Skene så då blir det nog så. Mig spelar det inte så stor roll för jag skall in på willys och köpa vindruvor och det kan jag göra på vilket willys som helst. Att det just skall vara willys beror på att de den här veckan har ett halvt kilo för bara 12.90. Lite tokigt att åka ut för bara vindruvor tycker ni men sådana är vi och det är nog det som gör att vi har så roligt. Vad vi skall ha till middag har jag ingen aning om ännu men det blir alltid något, det är ett som är säkert. Färs har jag så det kan bli pannbiff eller spagetti och köttfärssås eller något helt annant.
 
Nu har jag en bok som väntar. Hade tänkt ägna en timma åt den innan det var dags för Melodikrysset. Så ni får ha det så bra så kommer jag tillbaka i morgon om allt blir som det ska. Då kanske jag avslöjar en stor händelse också. Men det blir i morgon jag säger inget förrän då.
 
Plåtburk Spagetti Dixie, Derrière La Porte "Boîte à spaghetti" - Lund -  citiboard
 
Jodå, det var en film från Noska Friluftsfrämjandet. Det gäller att ha fantasi.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela