brittensvardag.blogg.se

Finaldag

Publicerad 2022-08-12 07:43:31 i Allmänt, Recept,

Nu låter det som om jag vore väldigt sportintresserad och hade nosat upp ett evenemang som körde finalmacher idag men så är det inte. Nej istället syftar jag på att det är fredag och att det är final på den här arbetsveckan för den som arbetar.
 
                        Visa källbilden
 
En dag som börjar lite mulet men varmt. Förr sade man att mulen morgon ger klar dag och eftersom detta bara är en tunn och hög dimskiva så tror vi på det när solen värmt upp ordentligt. För dimma är ju ett moln av små, fina vattendroppar som absorberas och förångas av solvärmen. Visst är naturen fantastisk?
 
Vad händer idag då? Ja, jag vet inte så noga men vi skall börja med att åka och handla. Maken lär ha satt sin väckarklocka på åtta så vi får väl se om han kommer uppdravlandes här om en timma eller så. Jag har i alla fall snart fått i mig min första mugg te. Den hade smak av skärgårdsdröm stod det på förpackningen. Nej den smakar inte fisk och skaldjur, inte heller dill. Istället anar jag en smak av slånbär, citrongräs och något annat som också är lite syrligt. Fräscht, friskt och gott.
 
                             Visa källbilden
 
Vad det skall bli till frukost idag vet jag inte riktigt för mjölken räcker bara till makens flingor. Eftersom han har lite svårt att äta på morgonen så tycker jag att det är viktigt att han får det han faktiskt får i sig. Jag däremot har inga problem att tugga i mig ett par mackor eller lite gröt bara det inte är havre-, eller rågflingegröt. För det vill jag helst inte ha. Men man skulle kunna ta ett äpple, lite melon och en knäckemacka med lite färskost på. Det står man sig på ett par timmar. Jag skall försöka få till lite grovt bröd i eftermiddag tänkte jag.
 
Här är receptet jag använder:
Dag 1:
25 gram jäst
2 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
1 dl rågsikt

Dag 2:
4 dl ljummet vatten
25 gram jäst
2 tsk salt
2 msk kinesisk soja
8 dl grovt rågmjöl
5 dl rågsikt
 
Lite vetekli till utbakningen.
 
Gör så här:
Rör samman surdegen dag 1. Täck med lock eller plastfolie och låt stå 1 dygn i rumstemperatur. Dag 2: Häll ljummet vatten i en bunke och smula ner jäst i surdegen från dag 1. Rör så jästen löser sig. Tillsätt salt, soja och allt rågmjöl. Tillsätt 4 dl av rågsikten och arbeta ihop en smidig deg. Jäs i 45-60 min. Sätt ugnen på 275 grader Knåda degen på bakbordet. Dela i 2 bitar. Rulla varje bit till en längd och dela i tio bitar. Rulla varje bit till bullar och platta utmed handen till 1 cm tjocklek. Lägg på smord plåt och nagga. Ingen jäsning! Grädda i 14-15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Skär med vass kniv runt kanten och riv itu.
 
                          Visa källbilden
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela