brittensvardag.blogg.se

Söndag morgon

Publicerad 2022-07-31 09:45:39 i Allmänt,

Ja det har nästan blivit förmiddag. Men sådär blir det ibland. Jag somnade sent, fast det var tidigt och då vaknade jag såklart när det var sent. Vi hade gäster igår. Både Lilla Mamma och Dottern följde med hem så jag fixade till lite mat, inget märkvärdigt men vi blev mätta i alla fall. Så nu har jag en hyfsat stor disk som står här och distraherar mig. Nu är en av de få tillfällen då jag önskat att vi hade en diskmaskin installerad. Men det skall nog bli ordning på diskbänken så småningom. 
 
                            Visa källbilden
 
Middagsproblemen är också avklarade för det får bli repris på gårdagen, det blev en massa mat över och jag som trodde det skulle bli snålt och skar en hyfsat stor sallad till för att fylla ut. Men som vanligt skar jag för mycket. Det är väl inte så mycket näring i den idag men den fyller magen och då har den gjort nytta på sitt sätt i alla fall eftersom jag äter salladen för utfyllnad på tallriken. Vi äter så genomtänkt och bra annars så det behövs inte vara så mycket vitaminer i den där salladen. Ibland är det skönt att bara ta det som finns och inte använda huvudet för att få ihop en näringsriktig måltid. Ibland måste man äta för att man har saker som behöver gå åt och ibland äter man saker som bara är gott. 
 
                        Visa källbilden
 
Vi är lite olika Maken och jag. Jag äter med förtjusning saker som smakar mycket. Chili, gulasch och afrikana till exempel medan maken helst äter kokt fläskkorv, stekt fläsk och kokt eller stekt fisk. Snälla smaker. Jag äter såklart de där sakerna också, men jag har en stark senap till korven, en massa mer lök i såsen till fläsket och en riktigt god kall currysås till den stekta fisken medan maken vill ha såsen som blir när jag vispar ur stekpannan med grädde.
 
                              Visa källbilden
 
Det där märks redan vid frukosten. Han äter cornflakes med mjölk medan jag måste ha något mer. Jordgubbar eller hallon till exempel, sedan vill jag ha ett glas med en färskpressad apelsin eller grapefrukt. Nu säger någon att det är bättre att äta en apelsin eller en grape men jag tycker det är så söligt så jag tar en liten tesked och lägger fruktköttet i glaset. Sedan vill jag ha en knäckemacka med rökt skinka, rostbiff eller något annat rökt med mycket smak och pepparrot på det, gärna lite finstrimlad purjolök också.
 
                              Visa källbilden
 
Allt det här skriveriet om mat har gjort mig hungrig så jag tror det är dags för frukost nu. Teet i min vackra blå mugg är slut också så det är dags att fylla på.
 
Jag återkommer imorgon om ni vill vågar och kan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela