brittensvardag.blogg.se

Vi börjar med ett skratt

Publicerad 2022-07-29 08:26:57 i Allmänt,

En pappa går till leksaksaffären för att köpa en Barbie till sin dotter och frågar expediten vad de kostar:
Hon säger att Yoga-Barbie kostar 149 kr, Beach-Barbie och Disco-Barbie detsamma och Frånskilda-Barbie kostar 1999 kr.
Pappan undrar förvånat hur det kommer sig att den kostar så mycket mer än de andra.
Expediten himlar med ögonen och säger smått irriterat att:
- Med Frånskilda-Barbie medföljer Kens bil, Kens hus, Kens båt, Kens dator och Kens bästa vän Börje…
 
                            Visa källbilden
 
Visst är det härligt att börja med ett skratt? Det tycker i alla fall jag. Och med det sagt kom jag på en gammal skröna. När jag var barn sade man att sjöng man före frukost skulle man gråta före kvällen. Jag vet att jag provade en gång och inte grät jag före kvällen. Inte den gången i alla fall. Det får vara hur det vill med den saken för nu sjunger jag inte alls. Maken säger att det låter för jäkligt så jag tiger. Istället sitter jag här och njuter av dagens första mugg te. Idag smakar det rabarber och grädde. Inte alls dumt faktiskt. 
 
Tänk, idag är det redan fredag. Det är inte klokt vad fort veckorna går. Idag skall vi åka och handla. Vi behöver kattmat, mjölk samt lite frukt och grönt. Som vanligt går det väl på 6-700 kronor. Allt har ju gått upp så väldigt. Men, men det är bara att betala och se glad ut. Det blir till att byta ut rostbiff och rökt skinka mot rökt medvurst och kaviar. Borta är tiden då man kunde säga att osten var den penningsvages arbetarlax. Idag kostar laxen och osten detsamma och man får i värsta fall nöja sig med lite smör.
 
Igår hade vi i alla fall hänt i veckan till middag. Det blev alltså lite stekt potatis, morötter och broccoli med stekt ägg till maken och lite winerkorv och bacon också. Jag hade min skål med sallad till också så jag blev riktigt mätt.
 
                            Visa källbilden
 
 
Vad vi skall ha till middag idag är fortfarande höljt i dunkel. Men det ger sig kanske när vi är i affären. Där ser man kanske ett tillbehör eller en huvudråvara som triggar igång fantasin och inspirationen så det kommer mat på bordet idag med. Något blir det, det är ett som är säkert. Vi har aldrig behövt avstå från middag för att jag inte heft fantasi nog. Nej, förresten, det var en sanning med modifikation, det har hänt att vi åkt och köpt pizza för att jag haft dålig fantasi eller kanske för att tiden varit knapp för att få middag på bordet medan tid är. Hur som helst, handla skall vi och mat blir det i sinom tid.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela