brittensvardag.blogg.se

Idag blir det lite kalas

Publicerad 2022-09-20 09:05:34 i Allmänt,

Ja lite så har det faktiskt känts sedan första december 2021. Det var då jag gick i pension. Nu är det lite kalas varje dag. Tänk att helt och hållet äga sin dag. Att inte behöva redovisa vad jag har gjort, att inte behöva bli hunsad av en chef, att inte behöva bli anklagad för att inte ha gjort något man borde ha gjort, där postNord kanske brustit eller inte ha gjort en sak man faktiskt skulle gjort om man vetat att man skulle göra det (en brist från chefen). Ja ja, det där är historia nu. Men lite extra kalas blir det idag.
 
                 Visa källbilden
 
Min Lilla Mamma fyller 85 år idag. Tänk att vara så årsrik men så piggelin att man skulle kunna tas för 65. Det enda som brister är knäna. Men de brister på mig också och jag har inte ens fyllt 65. Det är mer än ett år dit. Hon kommer i alla fall hit för att undkomma uppvaktning och där är vi lika hon och jag. När man fyllt 50 år och familjen tunnas ut då är det inget att fira. År läggs till år, man blir årsrik men funktioner i kroppen stängs av. Synen blir kanske sämre, hörseln blir kanske sämre, kroppen slutar kanske producera insulin, du får ålderssocker, diabetes typ 2. Blodtrycket löper kanske amok och stiger mot oanade höjder. Ja jösses!
 
                           Visa källbilden
 
Ja hon flyr alltså uppvaktning och kommer hit. Men lite skall vi uppmärksamma dagen i alla fall. Vi skall äta dillkött till middag men först blir det lite kaffe och mackor. Jag har inget speciellt att bjuda på men så vill hon ha det och jag med. Det gäller också att tänka sig för. Lilla Mamma äter nämligen så lite nu för tiden så hon får inte få smörgåstårta till lunch för då äter hon ingen middag. Nej en liten macka till lunch och sedan middag. Ett par timmar senare tar vi lite kaffe och en liten veteskiva till det. Framåt åtta halv nio ikväll skulle jag tro att hon vill åka hem. 
 
                               Visa källbilden
 
Så har även denna dag gått, Men förmodligen händer mycket mer denna vackra dag. Solen skiner från en till synes molnfri himmel men det är kallt. Det var det inte för 35 år sedan då var det 25 grader varmt och tårtorna nästan surnade. Lilla Mamma bjöd på rökt lax och rostbiff till potatissallad och jag kunde bara ställa fram små skålar och fat. Bara precis så myckt som jag räknade med skulle gå åt. För jösses vad folk det kom. Många fler än Lilla Mamma räknat med men som tur var visste jag, så mat fanns hemma. Den enormt stora tårtan tog slut men sista biten var grädden nästan på gränsen att surna på.
 
                          Visa källbilden
 
Men en rolig dag var det. Hoppas dagen idag blir lika bra fast jag inte bjuder på rostbiff och potatissallad.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela