brittensvardag.blogg.se

Nu är det höst

Publicerad 2022-09-24 07:54:41 i Allmänt,

I alla fall i naturen. Vildvinet lyser rött, igår när det blåste lite singlade löven från björkarna tätt. Därtill står termometern i hallen på bara 9.5 grader. Men sådan temperatur skall det visst vara i fem dygn för att det skall kallas meteorologisk höst. Men hos mig och i mitt sinne är det nästan alltid sommar. Det där handlar om hur man ser på världen. Ser man bara problem och elände, vilket är lätt gjort med den nyhetsrapporteringen vi har, då tror jag att det är bäddat för att man mår dåligt och känner sig nere. Därför har jag tur som lever det liv jag lever. Visst har jag haft motgångar, dålig ekonomi, arbetslöshet, anhörigas och vänners bortgång. Men dessa saker har gjort mig starkare. Men grunden till detta välbefinnande fick jag när jag växte upp. Mamma och pappa gav mig en grundtrygghet som jag har stått på sedan dess.
 
                         Visa källbilden
 
Sedan hade jag tur som träffade Maken. Vi har alltid gjort saker tillsammans men vi har också gett varandra frihet att göra det vi vill. En sak är säker, jag har velat göra saker i hela mitt liv. Jag har målat porslin, då levde vi med vita muggar och porslinsfärg högt och lågt. Det blev många kaffemuggar målade det vill jag lova. Jag har haft pärlor i parti och minut också och skapat örhängen, armband och halsband. Men en sak har också alltid funnits och det är garn. Virkgarn, stickgarn, garn för att knyta makramé, det enda jag inte pysslat med är vävgarner. Jag har alltid haft en önskan men det är så platskrävande. Men jag har virkat brukronor, amplar, dukar, dopklänningar, spetsar och mycket mer. Stickorna har också fått jobba. Det har blivit vantar, mössor, sockar, linnen, tröjor och faktiskt en duk också.
 
                           
 
En annan sak jag gör är att baka. Inget annat ger sådan tillfredsställelse som att baka. Att få sätta händerna i ljummen deg och baka ut till flätor, limpor, bullar och kakor. Men en annan sak som är rolig är att göra smörgåstårtor och tårtor. Idag skall jag göra klar smörgåstårtan som står och gottar till sig i kylen. Nu börjar det roliga, att få lägga på sallad, lax, räkor, skinka, ost, rädisor, gurka, dill, persilja, citron och apelsin. Ja det blir nog en del annat också men jag hoppas att den smakar dem som skall äta den. Jag skall nämligen inte ha den själv. Så nu har jag inte tid att sitta här längre nu skall jag förbereda allt så att det bara är att lägga på när det blir dags.
 
 
                        Visa källbilden
 
 
 
Det här är inte en av mina smörgåstårtor men ni skall få en bild av den i morgon, det lovar jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela