brittensvardag.blogg.se

Ny vecka och nya möjligheter

Publicerad 2022-09-26 08:24:56 i Allmänt,

Så är det. Några saker kanske man lyckas med, annat går åt skogen. Fördelen med det är att man blir starkare av motgångar. Men å andra sidan så känner man sig glad om man lyckas med sitt värv och glädje stärker.
 
                        Visa källbilden
 
Idag är himlen grå. Det regnar och har gjort hela natten så nu tror alla att jag är ledsen men jag måste göra er besvikna för jag är både glad och tacksam. När vi plockade upp potatisen i fredags, så var det faktiskt torrt, riktigt torrt bara ett par, tre centimeter ner i jorden. Det blev ett par kilo på de pyttesmå jag petade ner. Jag är faktiskt förvånad över att det blev såpass, en del av dem hade inte ens grott så de slängde jag bara ner för jag tänkte som så att de blir väl gödning i alla fall. Det blev inte några jättepotatisar men de blev acceptabelt stora, som stora hönsägg eller små ankägg. Då skall ni veta att de inte fått hjälp med vatten heller så jo, jag är mäkta imponerad över naturens under. 
 
                          Visa källbilden
 
Jag såg också att jordärtsskockorna vuxit sig stora och fina så i vinter kan vi njuta av sådan soppa flera gånger. Jag som älskar soppa och kan äta det flera gånger i veckan jublar, men maken vill bara ha soppa en gång i veckan men man kan ju luras. Äter man soppa på fredag så kan man ju äta soppa på tisdagen eller onsdagen veckan därpå. Speciellt om man ätit en vegetarisk soppa och sedan gör en fisksoppa så blir det ju två helt olika karaktärer. 
 
                      Visa källbilden
 
Ja idag är det ju hummerpremiär. Men jag måste erkänna, jag är inte speciellt förtjust i hummer. Jag vill inte ha krabba eller musslor heller och absolut inte ostron. Men gärna lite räkor om man nu skall tala skaldjur. Sedan äter jag gärna fisk. Torsk med persiljesås eller kokt hälleflundra med pepparrot och skirat smör det är mumma det. Men en god fiskgratäng är inte heller fel eller lite stekt fisk. Men då vill jag ha torsk eller spätta eller tunga. Vad jag inte uppskattar är fet fisk. Så makrill och lax går bort från vår meny. Jag mår helt enkelt inte bra av fet fisk men sill går bra när den blivit inlagd, så ättikan gör nog något med fettet i sillen. Lite kokt lax har jag ju i mina smörgåstårtor och lite kan jag ha i fisksoppan annars så säger jag nej tack!
 
 
                   Visa källbilden
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela