brittensvardag.blogg.se

Härliga lördag

Publicerad 2023-03-11 08:31:00 i Allmänt,

Kallt är det, hela minus 6,4 grader men dagen ser i alla fall ut att börja med lite sol och det innebär att vi kanske kan ta bilen och åka och köpa lite mer fågelfrö till pippin. De stackarna har alla varit här den här veckan vi räknade till runt 100 bergfinkar vid ett tillfälle. Sedan fanns såklart alla de andra där också men i en mängd som vi aldrig förr skådat. Där fanns domherrar, talgoxar, hämplingar, koltrastar och blåmesar. Jag skulle kunna rabbla ett tjugotal sorter till men det har ni väl ingen glädje av men ungefär tio kilo solroskärnor och fem kilo jordnötter har gått åt den här veckan. Det var vad vi trodde skulle räcka mars månad ut eller näst in till i alla fall.
 
                          Solroskärnor EKO 1x2,5kg Urtekram
 
Mjölken är också slut och apelsinerna men det är också allt som vi är utan. Apelsinerna klarar man sig utan men knappast mjölken. Det brukar bara gå en och en halv liter i veckan på oss två, till flingorna åt maken och lite i sås och mos till oss båda. Sedan kan jag baka på mjölk om jag får för mig det men jag har fortfarande inte bakat vare sig kardemummaskorpor eller franska pepparkakor. Så det är lång startsträcka på den här kärringen.
 
                          Cupcakesfluffan: Kardemummaskorpor
 
Ja vi får se hur det ser ut när Melodikrysset är löst om snön fortfarande håller sig borta. Vi var i alla fall ute och skottade i går så kommer det inte mer snö nu så kan vi ta oss ner till vägen i alla fall. Sedan får vi se om vi tar oss hem för här är både branta backar och tvära kurvor som man kan glida av i. För halt är det det såg vi igår när grannen kom hem. Vi sade just det så skönt att han tog sig hem i sin stora bil men det skulle vi inte sagt för han står fortfarande kvar med rumpan i diket. Han blev nog arg på snön men han brukar aldrig skotta så lite får han skylla sig själv. Men om han lägger i friläge så kan han bara rulla bakåt ner på vändplatsen och åka iväg igen.
 
                       4 tips – kör säkert vid halka - Allt för din Volkswagen
 
Det är tur att jag i min vackra blå mugg har ett te som heter Varma Vindar. Det innehåller både kardemummakärnor, bitar av ingefära, hel svartpeppar och krossade kanelstänger så det är lite som att dricka pepparkakor fast utan sötman från socker och sirap. Det där teet får en i alla fall att känna sig lite varmare inombords. Fast det är faktiskt gott att dricka kallt också så det kan man göra till sommaren om man vill. 
 
                              Polycarbonate Mug Med Blue 28cl - Each | Shop | Countrywide Healthcare
 
Sade jag att solen sken från en molnfri himmel? Det gör den i alla fall men våra solpaneler är täckta av snö så de ger inget. Just nu ligger elpriset som högst och då kostar en kilowatt ungefär en krona och tjugofem öre. Mellan 13.00 och 15.00 kostar den bara cirga 65 öre. Så kanske, kanske blir det bakat eller så åker snabeldraken fram.
 
                    I understand the concept … | Horses, you say?
 
Idag skall vi i alla fall äta kokt köttkorv med potatis och pepparotssås. Till det tänker jag servera lite god rödkål. Ingen märkvärdig mat men det är i alla fall hemlagat, nyttigt och vi använder det vi har hemma. Det är i alla fall god ekonomi om inte annat.
 
                            Sun PNG Transparent Images - PNG All
 
Jag vill också tala om att vi nu har kommit så långt att vi har elva och en halv timma dag och 12½ timma natt så nu går det i ett rasande tempo. Just nu blir det fem minuter längre dag per dag och den 18:de, nästa lördag, går vi över gränsen och får mer dag än natt. Då hoppas jag också att snön är borta och att vi åter kan få se de små krokusarna i södergläntan.
 
                           Cartoon sun smiling face vectors 03 - WeLoveSoLo
 
Idag är det Europeisk dag för terrorismens offer. Det kan man gott skänka både en och två tankar. Inte begriper jag hur terrorister är inredda i huvudet men skada gör de. 
Det är också rörmokeriets världsdag. Och rörmokarna skall man tänka ofta på med en förhoppning om att de inte behövs för läckande rör är definitivt ingen höjdare. Dyrt brukar det bli också.
 
                   Bahco Rörtång 147 1060 mm
 
Ja det var allt för idag, nu hade jag inte mer på hjärtat. Jo, det hade jag nog egentligen men jag vill inte förstöra denna vackra dag med att spy galla över orimliga ersättningar för någon som suttit häktad för mord. Så jag ölämnar det därhän och uppmanar dig som kan att ta tillvara dagen. Gå ut och skotta lite snö eller sätt dig mot en södervägg med något gott i koppen och njut av det vackra vädret och få lite sol på näsan det är bara klädsamt.
 
                            10 sun cartoons - 10 napocska - Megaport Media
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela