brittensvardag.blogg.se

Idag var det mörkt.

Publicerad 2023-09-20 08:10:59 i Allmänt,

                                      sol – BRF Örnen i Malmö
 
Inte nog med att det har regnat och blåst hela natten, det var mörkt också. Nu är en riktigt tråkig tid. 
Men en sak är bra, jag funderade på att putsa fönstren i måndags men som ni vet åkte vi till Ullared istället. För idag sitter det löv och barr på fönstren samt en hel massa björkfrö som ännu inte grott och skickat ner sina små rötter i jorden så de håller fast. Nu behöver fönstren verkligen putsas men det skall regna och blåsa idag också så idag blir inga fönster putsade det lovar jag. 
 
                                                vallhamra02c
 
Nej istället skall vi åka ner till Lilla Mamma för hon har födelsedag idag. Men hon är inte ensam om att ha födelsedag. Nejdå, det är säkert massor av människor som fyller år idag. En gammal kursare till exempel, Christian fyller år. Men också en gammal arbetskamrat, Thomas fyller år. 
 
                                         Kan vara en bild av fish and chips
 
Igår gjorde jag ingen nytta alls. Vi satt här vid köksbordet gubben och jag. Han löste korsord och jag broderade. Så nu är den lilla tavlan färdig. Jo det är klart, jag lagade middag också. Fish and chips blev det med en sallad till såklart. Maken diskade efteråt.  Sedan pratade vi såklart. Det var TV-program vi sett och hade åsikter om, det var projekt vi funderar på med huset vi bor i men så är det ju det här med Makens höft som han har ont i. Men hjälps vi åt går det kanske i alla fall.
 
                               Pedagogisk planering i Skolbanken: Allemansrätten
 
Idag finns det två teman i min kalender.
Den första är Allemansrättens dag. En rättighet som ofta feltolkas och överträds. Den innebär att du får bada i sjöar och hav. Du får plocka blommor och bär som växer vilt. Men det finns ett ledord i detta "Inte störa och inte förstöra." Men du kan vandra, cykla, paddla kanot och tälta nästan var som helst. Men du måste visa hänsyn till markägare, djur, natur och andra människor. Det finns begränsningar i allemansrätten när du befinner dig i en känslig miljö och nära privata bostäder. "Du får vandra och åka skidor nästan överallt. Tänk bara på att även vanliga vandringskängor kan skada åkermarker, nya granplanteringar eller berghällar med lavar och mossa. Därför är det klokt att försöka anpassa steget efter underlaget. Det går bra att ta sig fram på enskilda vägar, bara du respekterar tomtgränser i närheten av människors hem." Du får tälta som sagt men se till att det inte är på en privat tomt, det finns sådana mitt i skogen också. Vi bor på en sådan. Men framför allt gör inte upp eld om du inte behärskar kunskapen. 
 
                                   Recept på Bål - Recept.com
 
Det andra temat för dagen är Bålens dag. Då är frågan, gäller det den kropp vi bär nedanför halsen eller är det drycken vi ofta serverar i stora skålar och som kan vara både med och utan alkoholhaltiga drycker. Eller är det de stora eldarna man ibland tänder vid påsk eller första maj? Ofta är dessa förädiska, de med alkohol alltså, för de kan innehålla alkohol men med så mycket annat gott i att man inte känner smaken av alkoholhaltiga drycker. Men även eldarna kräver sin man så det inte går överstyr och det tar eld där det inte skall brinna.
 
                                          Det å lage bål er enkelt og greit LEKENDE LETT
 
Idag får vi nog inte bål men väl kaffe och te. Och det är godast till en macka i alla fall. På tal om det jag måste ta fram lite bröd så jag har till frukost. Nu har jag ätit havregryn så länge att jag vill ha något annat och då får det bli en frökuse, yogurt, äpple och lite goda frön och nötter, sedan är man mätt länge.
 
                                 Frökuse – se innehåll och beställ här | Östras
 
Det var nog allt för idag. Var rädda om er och varandra så ses vi här i morgon igen. Bland grytor och kastruller och mina vassa knivar. Kramiz.
 
 
                                  sneckanz
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela